Voortbestaan Bonneville salt flats aan een zijden draadje

hot-rod-bonneville-salt-flats-12

Net zoals er niet eeuwig olie kan ontgonnen worden is dit voor andere grondstoffen vaak ook het geval. De zoutvlaktes van Bonneville zijn het epicentrum voor de snelheidsrecords, maar door een veranderend klimaat zou de Bonneville Speed Week de komende jaren niet zo vanzelfsprekend meer zijn.

'Het mekka van de snelheidsrecords' worden de zoutvlaktes van Bonneville wel eens genoemd, en dat is niet toevallig. Sinds 1914 worden hier snelheidsrecords gevestigd op wat het meest uitgelezen terrein is voor hogesnelheidskunsten. Nu is wel duidelijk geworden dat door veranderingen van het klimaat er wel eens een einde zou kunnen komen aan dit meer dan 100 jaren oude event en er is dringend actie nodig om de zoutvlaktes te redden.

Kort geleden werd namelijk bekend dat de Speed Week van dit jaar, die telkens in het begin van augustus wordt gehouden in gevaar was doordat de hoeveelheid en de kwaliteit van het zout niet meer voldoende zou zijn. Zo wordt de laag zout schraler en zou het niet meer het gewicht van de auto's kunnen dragen, laat staan de krachten die hierop vrijkomen bij snelheden van boven de 1.000 km/u. En nee, dat is geen schrijffout.

Minder events en een kortere afstand

Een instituut in het zuiden van Californië is op dit moment aan het bepalen of de zoutlaag deze Speed Week überhaupt zou kunnen verteren en daarom wordt er druk getest met verschillende voertuigen om de staat van deze witte biljart te kunnen bepalen. Of met andere woorden; hoe niet enkel de snelheid gevaarlijk is, maar nu ook de ondergrond. De testen gaan door op 21 juli om dan op 22 juli een finaal verdict te kunnen vellen over het wel of niet doorgaan van de race in augustus. Nu gaat het idee de ronde dat de lengte zou gaan ingekort worden, maar dat is dan weer een streep door de rekening van iedereen die elk jaar opnieuw op dezelfde strook een nieuwe topsnelheid tracht te halen. Ook wordt de vraag gesteld of de interesse niet integraal zou verdwijnen als men de lengte ofwel de ziel van deze vlakte gaat verkleinen.

Drukste Speed Week ooit

2015 staat nu al in de geschiedenisboeken als het jaar met het meeste inschrijvingen ooit voor de Speed Week. Maar liefst 600 teams hebben zich geregistreerd gaande van amateurs tot professionele teams uit heel de wereld. Dat zijn dus een hele hoop mensen die hopen op een zo positief mogelijk resultaat van de testen, want er wordt een heel jaar naar dit event toegewerkt. In het rennerspark wordt met de vinger gewezen naar de toenemende ontginningsindustrie die er rond de site heerst, en net zoals olie is ook het zout aan het uitdunnen.

De industrie ontkent natuurlijk sterk dat ze iets te maken hebben met deze toenemende zoutschaarste en daar hebben ze alle reden voor. De zoutvlakten zijn een nationaal erkend erfgoed omwille van zijn hogesnelheidsraces en daar wil niemand zijn vingers aan verbranden. Intussen zetten deelnemers en organisatoren alles op touw om de vlaktes te redden, en ook wij hopen dat het nog niet te laat is. Even de vingers kruisen op 21 juli...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws