'Murica: Groep klaagt 10 grote constructeurs aan voor 'dodelijke' keyless go-systemen

keyless-go

Een groep van 28 Amerikaanse autorijders heeft tien van de grootste constructeurs op aarde aangeklaagd omdat hun keyless go-systemen dodelijk kunnen zijn. Meer nog, volgens de aanklagers zijn er al maar liefst 13 mensen gestorven door zo'n systeem in de auto.

De klacht werd neergelegd in Los Angeles (VS) en vat zich samen door te zeggen dat autoconstructeurs nalatig zijn op vlak van veiligheid bij Keyless Go-systemen. Volgens de groep zorgt die sleutel er namelijk voor dat sommige chauffeurs geloven dat hun auto zich vanzelf uitschakelt. Als je dan de wagen laat draaien in je garage kan de CO2 je gehele huis binnen zweven en zo voor een CO2-vergiftiging zorgen.

Niet zo dom als het klinkt

Merken die voor de rechtbank worden gedaagd zijn niet de minste: Volkswagen, BMW, Mercedes, GM, Toyota, Fiat, Ford, Hyundai, Nissan en Honda worden beschuldigd. Nu klinkt dat allemaal als typische dom Amerikaans gedrag, maar de groep wilt dat merken een automatische motorstop installeren wanneer je uit de wagen stapt met de sleutel bij de hand.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yeelen 17:48
afbeelding van Yeelen

Misschien is het niet zo dom als het klinkt, maar het klinkt echt achterlijk. Je moet toch ook gewoon je motor aanleggen met de Keyless Go? Dan is het toch logisch dat je hem ook moet uitzetten.. Of, als je het toch denkt, misschien eens gaan zien of de motor uit zichzelf is uitgegaan?

Het zou mij verbazen als ze het winnen, maar dan wil ik ook wel de reden horen waarom.

altich@telenet.be 22:38
afbeelding van altich@telenet.be

We weten allemaal dat Amerikanen wel héél dom uit de hoek kunnen komen (laat ons in het midden houden of dit echt zo is of niet) maar wat HET domste is, is de idioot die op het idee kwam van de keyless go. De toegevoegde waarde ervan is me nog steeds een raadsel. Ermee pochen bij je buur is ook al niet iets om mee uit te pakken. De uitvinder...bedenker had ofwel geen handen (maar dan had deze ook geen auto nodig) ofwel was die zo lui dat het insteken van een sleutel, ermee draaien zo'n fysieke inspanning vergde dat deze voor de rest van de dag bedlegerig was.

Adriaan 10:32
afbeelding van Adriaan

Zo idioot vind ik dat niet hoor. Mijn 1 serie heeft dat, en vind dat verdomd handig, ik kan mijn auto aan zetten, airco/verwarming inschakelen, motor laten draaien en terug naar binnen gaan om mijn kofie op te drinken terwijl dat auto op slot kan :p
Maar nog belangrijker vind ik, en dat merk ik nu vooral omdat ik twee weken een octavia gebruikt heb, is dat er geen sleutel op uw knie staat te wrijven. Wat saab deed, de sleutel in de middenconsole naast de handrem steken is dan mss wel een oplossing, maar de krassen dat die sleutels maken zijn ook niet echt om aan te zien.
En het is geweten dat sleutels tijdens een ongeval gemakkelijk uw knie naar de verdoemenis kan helpen. En er hangen nu echt niet veel sleutels aan mijn sleutelbos.

altich@telenet.be 22:53
afbeelding van altich@telenet.be

Toch vreemd dat auto's sinds de oertijd van de automobieltijd het met een gewonde sleutel deden (en gelukkig nog meestal doen) zonder dat er classact lawsuites zijn geweest daartegen om gegronde redenen. U haalt het zelf aan, het is alleen verdomd handig. De vraag is, is het het waard? Is al die elektronische pruladdenda nu zoveel beter en veiliger? Blijkbaar niet aangezien er zelfs over futiliteiten processen worden aangespannen. Call me old fassion of misschien zelfs archaïsch maar geef mij maar zoveel mogelijk de goede oude mechanische sensaties van nog niet zolang geleden.

P.Nis 09:58
afbeelding van P.Nis

Juist ja! Zo vind ik ook de startmotor een overbodig snufje. Geef mij maar de slinger vooraan om een auto te starten! Dat is nog goed voor de fysiek ook; wat meer beweging kan geen kwaad!
Hetzelfde met dat automatisch ver- en ontgrendelen: wat is er eigenlijk mis met een stevig hangslot?

altich@telenet.be 11:08
afbeelding van altich@telenet.be

Inderdaad. Niets mis mee.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws