Het schandaal rond de dieselfraude bij Volkswagen is een grotere bedreiging voor de crisis dan de Griekse economie. Dat stelt Carsten Brzeski, hoofdeconoom bij ING.
Lees hier alle berichtgeving die we verzamelen over #dieselgate, het wereldwijde schandaal van Volkswagen vanwege software in dieselmotoren die NOx-emissietests vervalst.
Het schandaal rond het gesjoemel met de NOx-waarden deint verder uit. Gisteren stapte CEO Winterkorn op nadat de druk op zijn positie onhoudbaar werd. Dat is een nieuwe brok in het verhaal rond de milieu-affaire bij de Duitse autobouwer. En dat die zaak niet alleen lastig is voor het imago van het merk, is duidelijk in de analyse van Carsten Brzeski, hoofdeconoom bij ING. Hij stelt dat een mogelijk instorten van de verkoop van Volkswagen in Amerika gevolgen heeft voor de hele Duitse economie.
impact op andere constructeurs
Volkswagen stelt in Duitsland maar liefst 775.000 medewerkers te werk, de werknemers van toeleveranciers daar nog niet bijgeteld. Dat is 3 procent van alle Duitse werknemers. Vorig jaar exporteerde Volkswagen voor 200 miljoen euro aan voertuigen, een vijfde van de totale Duitse export. Die cijfers tonen pas hoe fel deze fraudezaak de Duitse economie raakt. Want behalve Volkswagen zou de zaak ook effect kunnen hebben op Daimler en BMW, merken die totnogtoe buiten schot bleven bij de zaak rond de emissiefraude. Het aandeelhouders van Volkswagen verloren eerder deze week zowat 17 miljard euro nadat het nieuws rond de fraude het aandeel liet zakken op de beurs.
boete en tewerkstelling
Volkswagen verkocht vorig jaar 600.000 wagens in de VS, zowat zes procent van de totale verkoop van 9,5 miljoen auto's van de groep dat jaar.De boete die Volkswagen kan krijgen loopt op tot 18 miljard euro, wat meer is dan de operationele winst van het merk vorig jaar. Wel zou het betalen van de boete geen probleem zijn, aangezien Volkswagen schermt met een cashflow van 21 miljard euro. Dat de eventuele boete en de betaling ervan een desastreuze impact zal hebben op de tewerkstelling bij Volkswagen staat echter buiten kijf.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 19 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden