#Dieselgate: Ook BMW in slechte papieren

2015-bmw-x3-xdrive28d

Volgens Duitse media zouden bij emissietesten met een BMW X3 xDrive het aantal uitgestoten stikstofoxide elf keer zo hoog liggen als toegestaan. Waardoor het 'dieselprobleem' zich niet enkel beperkt tot wagens van de VAG-stal.


Lees hier alle berichtgeving die we verzamelen over #dieselgate, het wereldwijde schandaal van Volkswagen vanwege software in dieselmotoren die NOx-emissietests vervalst.


De milieuorganisatie International Council on Clean Transportation (die ook het Volkswagenschandaal aan het licht bracht) deed metingen met een BMW X3 xDrive en kwam tot het besluit dat de SUV de Europese milieunormen ver overschrijdt. Uit de meting blijkt dat X3 elf keer zoveel stikstofoxide uitstoot als toegestaan.

Hoe dit juist komt weten ze niet met zekerheid te zeggen (lees: gefoefel met software of niet). Een woordvoerder van BMW liet alvast weten dat ze geen software hebben die de emissietest omzeilt. Pijnlijk weetje, na het bekendmaken van het nieuws daalde BMW AG met 9,3 procent op de beurs van Frankfurt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Yvesw 15:02
afbeelding van Yvesw

Exacte motoren worden niet genoemd, echter neem ik aan dat de X5 een zes-in-lijn had terwijl de X3 een viercilinder gebruikte...

Glenn 17:53
afbeelding van Glenn

Kleine nuance: het gaat hier blijkbaar over testen op de openbare weg. Niet over labo testen waarmee de wagens worden gecertificeerd.

En zoals het kleinste kind ondertussen al weet: de metingen volgens de officiële cyclus zijn klinkklare onzin. De X3 wordt nu als voorbeeld genomen maar blijkbaar hebben die mannen al meerdere modellen getest: http://www.transportenvironment.org/publications/vw%E2%80%99s-cheating-j...

Ron4u 20:54
afbeelding van Ron4u

Dat de metingen van de officiele cyclus qua verbruik afwijkt van de realiteit is inderdaad geweten maar is toch iets helemaal anders dan de uitstoot van de deeltjes waar het hierover gaat bij vw en mogelijk bmw. De norm van stikstofoxide overschrijden of 50x !!!! Is toch iets helemaal anders. De verbruiksmetingen wijken 25 tot 50% af. Bij de oa kankerverwekkende deeltjes gaat het over 500% meer en dit is mi crimineel want het gaat over algemene volksgezondheid bvb astma, allergie, kanker en daar spring je niet zo onverantwoord mee om

Glenn 21:56
afbeelding van Glenn

Begrijp je punt niet, volgens mij wordt de NOx en andere uitstoot ook met officiele testcyclus gemeten. En als je het artikel leest wordt duidelijk, zoals iedereen vermoed, dat iedere geteste wagen aanzienlijk meer uitstoot dan met de officiële metingen.

VW komt hiermee nu uitgebreid in het nieuws, maar je mag er vermoedelijk vanuit gaan dat de meeste (alle) diesels in de echte wereld niet aan de normen zullen voldoen. Ben eens benieuwd of er nu minder diesels gaan verkocht worden.

Anon 19:20
afbeelding van Anon

Bericht is intussen ontkracht.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws