Duitse groepering vindt NOx-afwijkingen bij Renault Espace

abgastest_renault_2_duh_pm

Het Duitse DUH (Deutsche UmweltHilfe) heeft een aantal onregelmatigheden vastgesteld tijdens NOx-metingen bij de Renault Espace. Waarheid, of een spelletje Duitsland-Frankrijk? Update: Renault reageert

Het gaat niet zomaar om wat fingerspitzengefuhl, want de DUH liet de tests uitvoeren aan de University of Applied Sciences in het Zwitserse Bern. Daarbij werden bij vijf tests met warme motor stevige afwijkingen op de NEDC-norm vastgesteld. De tests werden uitgevoerd op een Espace 1.6 dCi met 12.000 km op de teller, de resultaten lagen tussen 13 en 25 keer hoger dan de toegelaten Euro6-grenswaarden.

"It is unbelievable that so-called modern diesel vehicles that damage the air we breathe in this way are on the road today," stelt Axel Friedrich, medeoprichter van de International Council on Clean Transportation (ICCT). Hij drukt er nogmaals op dat tests in realistische situaties moeten worden uitgevoerd, in plaats van op aangepaste wagens in klinische laboratoria.

Update (17u30) Renault heeft intussen gereageerd:

-Renault herbevestigt dat Renault Espace, net als andere gecommercialiseerde auto’s, de van kracht zijnde regelgeving respecteert

-De testprocedures die de Universiteit van Bern heeft gehanteerd, zijn niet volledig conform aan de Europese regelgeving en geven grote verschillen in de resultaten die, zoals aangegeven in het rapport, « bijkomende metingen » vergen. Zij hebben dus geen sluitend besluit kunnen opleveren.

-Renault stelt alles in het werk om de details van deze resultaten te begrijpen. Temeer daar het onafhankelijk Duits organisme ADAC in augustus 2015 Renault Espace getest heeft en daarbij verklaard heeft dat de auto de norm respecteert.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Waxweazel 19:51
afbeelding van Waxweazel

Toch toevallig dat er nu opeens een "milieulobby" met zulke resultaten naar buitenkomt .. En toevallig van concurrenten van VW (VAG in het algemeen)..
Nog veel toevalliger is dat een officiele Duitse organisatie (die zelf al discutabel is) ADAC, totaal andere metingen heeft verkregen. Metingen en waarden die wel binnen de normen vielen.

Was dit niet diezelfde organisatie die een tijdje geleden ook de Opel Zafira heeft "laten falen" op CO2 en NOx waarden ? Nadien hebben we er ook niets meer van gehoord ... Heel erg toevallig allemaal :)

Sracerr 09:48
afbeelding van Sracerr

Wat kunnen die Duitsers toch onsportief en naargeestig zijn. Bah

P.Nis 13:58
afbeelding van P.Nis

Die Duitse zwijnen zullen en moeten nu met alle mogelijke middelen niet-Duitse merken proberen in een slecht daglicht te stellen.
Voelen ze bij VW de hete adem in hun (dikke) nek van Renault die de laatste tijd met het éne nieuwe (knappe) model na het andere komt?

PILL 12:13
afbeelding van PILL

Hoe laag kan je vallen als constructeur met dergelijke reactie. VW zou beter eerst voor eigen deur poetsen ipv flauwe insinuaties tov concurrenten. Hier en daar hoor je " ze frauderen allemaal " wel, zolang er niets bewezen is blijft de VW groep op dit moment de enige corrupte.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws