Audi trekt ten strijde tegen Tesla's Supercharger netwerk

audi-e-tron-quattro-01

De Volkswagen groep zal de komende jaren sterk de kabel trekken van elektrische wagen. Zo'n elektromobiel is echter maar zo succesvol als het aantal oplaadpunten dat je in de omgeving kan vinden. Het is dan ook niet gek dat Audi (dochterbedrijf van) Amerikaanse en Europese constructeurs probeert te overtuigen om een gezamenlijk oplaadnetwerk op te richten. Als een rechtstreekse rivaal van de Tesla Superchargerpunten.

Bij Tesla hadden ze het snel door; een elektrische auto kan maar werken als er genoeg plaatsen zijn om hem op te laden. Daarom ook dat je wereldwijd 554 Superchargerpunten kan vinden, goed voor 3.161 oplaadpalen enkel en alleen voor Tesla-modellen. Het is te zeggen, Tesla heeft andere merken aangeboden om ook te profiteren van die oplaadpunten, zolang ze maar bijleggen voor de kosten.

Een voorstel dat in het verkeerde keelgat is geschoten bij Audi. Want Tesla gebruikt haar eigen oplaadstandaarden (vergelijk het met het oplaadkabeltje van en iPhone of iPad) waardoor je zonder ombouw geen andere EV aan het oplaadpunt kan hangen. Ongeveer alle andere elektrische wagens gebruiken een gedeelde SAE Combo2 plug. Daarom dat Audi het een beter idee vindt om samen met andere constructeurs van elektrische wagens een eigen oplaadnetwerk uit de grond te stampen.

audi-e-tron-quattro

Deadline 2018

De Duitsers zullen alvast werk moeten maken van hun oplaadnetwerk, want in 2018 komt Audi naar buiten met de Q6, een puur elektrische SUV met een range van 500 km. Als klanten echter nergens een 'stopcontact' vinden om hun auto op te laden...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws