Renault geeft batterijen tweede leven in busjes

renault-trafic-ev_01

Vanaf het moment dat de accu van een elektrische Renault 25% van zijn originele oplaadcapaciteit verliest moet die vervangen worden. Niet echt milieubewust natuurlijk. Daarom geeft Renault, in samenwerking met Carwatt, de batterijen een tweede leven in eveneens tweedehandse busjes. Een Renault Trafic in dit geval.

Net zoals je smartphone en je laptop na een tijd minder lang meegaan met een volgeladen batterij, gebeurt hetzelfde bij elektrische auto's. Logisch ook, want batterijen zijn nu eenmaal batterijen. Bij Renault vervangen ze jouw batterij (die je trouwens huurt) vanaf die module een verlies van 25% optekent. Even kort door de bocht: Stel dat je vroeger 200 kilometer ver geraakte op een volle batterij en nu nog maar 150 km, dan is het tijd voor vervanging.

Echter blijft die batterij beschikken over 75% van z'n oorspronkelijke kracht. Zonde dus om hem weg te zwieren. Dat vindt Renault uiteindelijk ook en werkt daarom samen met Carwatt, het bestuur van Parijs en enkele universiteiten aan een oplossing. Die werd gevonden op de tweedehandsmarkt. Want waarom geen gebruikte Renault Trafic ombouwen tot elektrisch voertuig voor stedelijke omgevingen?

 renault-trafic-ev_

Binnenkort op jouw bedrijfsparking?

Hoewel het momenteel nog een experiment is, lijkt het erop dat alle partijen wel te spreken zijn over de oplossing. Of klanten natuurlijk een elektrische camionette willen kopen met een range van ruwweg 100 km... Dat is een ander vraagstuk.

 renault-trafic-ev_

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws