Toyota: Daihatsu in, Scion uit

scion-rip

Na dertien jaar dienst lijkt het er op dat Toyota de stekker zal trekken uit Scion. Meest voor de hand liggende reden? Het Amerikaanse submerk dat jongeren moest aanspreken kwam nooit van de grond.

Een officieel bericht is de deur nog niet uit, maar Amerikaanse media rapporteren dat medewerkers bij Scion het nieuws intern al voorgeschoteld kregen. Verwacht wordt dan ook dat Toyota later vandaag meer duidelijkheid schept.

Scion, het Amerikaanse submerk van Toyota werd in 2002 opgericht als hip alternatief voor jongeren. Twee hoekige hatchbacks moesten daar initieel voor zorgen, de xA en xB. Echter vergat Toyota dat Amerikaanse jongeren dromen van een Mustang Cabrio met V6 en dat die daar ook nog eens best betaalbaar is. Het aanvullen van het gamma met een Auris en een Mazda 2 met Scion-badge mocht niet baten.

Het resultaat anno 2016 is dat de gemiddelde leeftijd van de klant op 49 jaar ligt en het merk nooit haar verkoopdoelen heeft gehaald. Met de aankoop van Daihutsu ziet Toyota de kans om Scion in stilte te laten vertrekken. Niet dat wij er rouwig om zijn, al was de tC een verdomd kek karretje...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws