Skoda laat de elektrificatie nog niet meteen door haar gamma glijden. Want pas tegen 2019 kunnen we de eerst plug-in bij het merk vinden. Of ze daarmee geen te grote achterstand kweken tegenover de concurrentie?
In een interview met het Duitse Handelsblatt deed opperbaas van het Tsjechische merk, Bernhard Maier, de elektrificatie van het merk uit de doeken. Zo staat de lancering van een (plug-in)hybridemodel nog niet meteen om de hoek. Daarvoor is het wachten op het midden van de levenscyclus van de Superb. Want wanneer die een grondige update krijgt in 2019 zal er ook een plug-variant worden gelanceerd.
Hoewel niet gezegd is het een waarschijnlijkheid dat die profiteert van de set-up die nu ook al wordt gebruikt in de Volkswagen Passat GTE. Daar gaat het om een 1.4 viercilinder benzine die wordt bijgestaan door een elektromotor waardoor het systeemvermogen op 218 pk en 400 Nm komt te liggen. Belangrijker is natuurlijk de lage CO2-uitstoot (37 g/km) en de elektrische range van 40 kilometer.
Vijf maal nul uitstoot
Eenmaal de Superb plug-in - ietwat later dan bij de concurrentie - het levenslicht heeft gezien zal het evenwel snel gaan bij Skoda. Want tegen 2025 zal het 5 'zero-emissiewagens' in haar gamma hebben. Ruwweg één per jaar dus. De eerste staat al vast en betreft een op zichzelf staande EV. Denk daarvoor in de richting van de Hyundai Ioniq. Voor de andere vier modellen is het koffiedik kijken. Al zou het ons niet verbazen moest er een elektrische variant van de Kodiaq verschijnen, Skoda's aankomende SUV. Audi werkt tenslotte ook aan de elektrische Q6.
Tot slot liet Maier nog vallen dat het merk daadwerkelijk denkt aan een weerkeer naar de Verenigde Staten. Dit volgt na het boven water drijven van een hoop geregistreerde namen in de VS. Al zou de beslissing pas volgend jaar worden genomen.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 4 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 20 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden