Besparingspost: Volkswagen houdt MQB nog twee generaties in dienst

mqb

Sinds 2012 op onze aardbol maar nog lang niet naar de vuilbak verwezen. In een poging om kosten te besparen heeft Volkswagen besloten nog twee generaties vast te houden aan het MQB-platform. Waardoor het nog een jaartje of tien gebakken zit onder uitgebreid gerief van VW, Audi, Seat en Skoda.

Het MQB-platform is voor Volkswagen een - kostenbesparend - succes. Want door een basis te voorzien waarop ongeveer alles klein tot groot kan worden gebouwd met dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving bespaart het merk hopen geld. het zou dus dom zijn om dat concept in de vuilbak te smijten en met iets compleet nieuw te beginnen. VW brand chief Herbert Diess liet alvast weten dat de ingenieurs de laatste maanden stevig bezig geweest om het platform 'toekomst-proof' te maken.

Alles voor elektro

Volkswagen gaat de komende jaren fors investeren in elektrische wagens die op hun eigen platform zullen rijden, waardoor VW het MQB-platform ziet als een basis waarop ze gemakkelijk geld kunnen verdienen. Zo rolden er in 2014 twee miljoen modellen met het platform van de band, volgend jaar moeten er dat 7 miljoen zijn. Een cijfer dat deels verklaard wordt door stijgende verkopen maar vooral door het gigantische aanbod van modellen op het MQB-bodempje.

En iedereen in de industriewereld weet dat kwantiteit de prijs stevig kan doen dalen. Dat we daardoor nog jarenlang met hetzelfde onderstel moeten rijden, dat is VW's beslissing.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws