Toyota's nieuwe Auris gaat aan de highpower!

toyota-auris-3dgen-teaser_01

Volgende week trekt Toyota het doek van haar derde generatie Auris. Uiteraard zit er ook een hybrideversie onder dat doek. Met een nieuwe 2-liter viercilinder als verbrandingsmotor naast de elektrokracht. Voor straffere prestaties.

We noemen 'm op de redactie wel eens de meest perfecte hybride op de markt, de Toyota Auris TouringSports. Ruim, betaalbaar, ecologisch en standaard met (CVT-) automaat. Alleen valt de 1.8 benzine in het hybride-geheel soms buiten adem. Niet gek als je weet dat die zo eco-getuned is dat hij over amper 99 paarden beschikt. Die tijden zouden achter ons moeten liggen met de nieuwe generatie die Toyota volgende week zal tonen op het autosalon van Genève.

De Japanners zullen de derde generatie Auris namelijk gebruiken als startschot voor de nieuwe dual hybrid-strategie. Eentje waarbij er plaats is voor een zogenaamde 'Highpower'-versie. Daarvoor ontwikkelde Toyota een nieuwe hybride-aandrijving die gebruik maakt van een 2-liter viercilinder benzine. Het resultaat is alvast 144 pk en 180 Nm. Al zijn we niet zeker dat Toyota er de elektromotor al bij rekent. Is dit niet het geval, dan spreken we hier over een Auris van om en bij de 180 pk. Een serieus verschil met de huidige 136 paarden in de Auris HSD.

Nog een weekje wachten dus, op deze nieuwe Auris.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Makske 11:20
afbeelding van Makske

En dat waar de concurrentie gaat voor downsizing met een 1,6 totaal 141pk!
Toyota DE perfecte hybride?

Don Diego 08:32
afbeelding van Don Diego

Enkel de Europeanen kunnen dat blijkbaar (vb Volkswagengruppe): krachtige modellen met weinig cc (fiscaal voordelig) en zelfs een zuiger minder.

Waxweazel 12:58
afbeelding van Waxweazel

Ik denk niet dat het niet is van "niet-kunnen" maar eerder een filosofie daar in Azië over hoe ze autorijden zien.
Toyota denkt misschien dat een motor met turbo nog steeds teveel zal zuipen eens je het gaspedaal beetje dieper induwt (wat 100% waar is uiteraard).
Met een atmosferische motor heb je veel meer controle over je verbruik door je gaspedaal.

B4 21:10
afbeelding van B4

Klopt, in Azië zien ze het allemaal iets anders dan hier. En de Japanners hebben genoeg ervaring met krachtige motoren met weinig cc maar die waren in het algemeen niet zo betrouwbaar

Optimus 12:07
afbeelding van Optimus

144 pk? 180nm koppel? Porno!

Waxweazel 12:57
afbeelding van Waxweazel

180nm koppel uit een atmosferische 2.0 is toch magertjes.
10 jaar geleden waren er al fabrikanten die 195/200nm aan koppel haalden een simpele 2.0 met slechts 136/140pk.

Evo X 16:03
afbeelding van Evo X

Zal Dhr James atkinson wel voor iets tussen zitten wsl. ofwel toegedraaid owv verbruik.

Vish 21:36
afbeelding van Vish

Voor een 2.0 met atkinson cyclus is 180nm toch prima? De elektromotor zorgt voor de nm's, terwijl op snelheid de pk's belangrijker worden.

Vette Cor 00:37
afbeelding van Vette Cor

En hopelijk doet deze het afgrijselijke design van de voorganger vergeten

Vette Cor 01:00
afbeelding van Vette Cor

Pfffft.. wanneer komen ze nu eens met een volledige elektrische versie?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws