Ongeziene autoverkoop in augustus

autoverkoop

In West-Europa kende de autoverkoop in augustus een ongezien groei. Maar liefst 27 procent meer auto's werden ingeschreven ten opzichte van augustus 2017. Het gevolg van straffe kortingen bij dealers om niet WLTP-auto's uit de concessie te krijgen.

Viel het je op dat er de voorbije maand enorm veel reclame werd gemaakt voor kortingen op stockwagens? Alles had er mee te maken dat er een hoop stock de deur uit moest bij dealers en automerken. Want vanaf 1 september moet elke verkochte wagen namelijk voldoen aan het WLTP-testregime. Niet helemaal, want elk merk mag dit najaar nog een kleine percentage non-WLTP-wagens verkopen. De stock is echter vaak groter dan dat aandeel. Waardoor er parkings vol auto's de deur uit moesten voor die 1 september.

+47 procent voor België

Het resultaat? Een autoverkoop die in West-Europa in augustus steeg met maar liefst 27%, dat blijkt uit cijfers van LMC Automotive data. Dankjewel! Uitschieters zijn daarbij Frankrijk (+40% verkoop) en Spanje (+49% verkoop). Inschrijvingen stegen daarbij van 802.000 wagens (augustus 2017) naar 1.02 miljoen wagen (augustus 2018). Al kende ook België er wat van, want hier stegen de inschrijvingen met maar liefst 47 procent. Zo werden er een straffe 54.437 wagens ingeschreven in België.

Of daar ook wat foefelaré tussen zit? Zonder twijfel. Er wordt namelijk aangenomen dat automerken zelf een hoop wagens hebben ingeschreven om ze daarna te verkopen als jonge directiewagen (2dehandswagens hoeven niet WLTP-oké te zijn). Het gevolg daarvan is natuurlijk dat de autosector een zwak najaar tegemoet gaat. Zowel qua autoverkoop (zo zijn er merken die auto's niet kunnen leveren tot ze WLTP-klaar zijn) als qua winst. Want een voertuig van 30.000 euro plots moeten verkopen aan 25.000 euro, dat is een serieuze streep door de rekening.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
andre123 13:38
afbeelding van andre123

ik hou me al vast,nu nog snel kopen tegen gunstige tarieven,en binnen enkele jaren komen klagen dat ze nergens meer gewenst zijn,net als die premiediesels van jaren geleden.

Mathieu 10:14
afbeelding van Mathieu

Tja, voor de gewone mens, niet leasing-rijder, kost een wagen veel geld.
Als je zoals een collega van mij, €7500 onder de catalogusprijs kan gaan, een oude dieselwagen van 16j weg doet, uw vorige offerte voor dezelfde wagen een 1.2 manueel was, en nu in augustus voor dezelfde prijs een 1.6 automaat kunt hebben, dan heb je een goede zaak gedaan vind ik.

andre123 14:43
afbeelding van andre123

op dit moment heb je dan een goeie zaak gedaan,op middellange termijn?????
ik heb er serieuze twijfels over.
en nee,ik heb geen leasing,ik betaal mijn rekening ook zelf.

Mathieu 09:00
afbeelding van Mathieu

Oei, ik beweerde niet dat u een leasing wagen hebt hoor. Ik geef gewoon aan dat iedereen die zelf een wagen moet kopen en onderhouden, voor zichzelf de beste zaak probeert te doen. En dat zal voor iedereen iets anders zijn.

En kan je in ons land weten wat het beste is? Om de zoveel jaar veranderen ze hier van gedacht, of beseffen ze dat iets teveel geld kost, enz...
Ik heb een 11j oude diesel en deze heeft net groot onderhoud gekregen en is gisteren blanco door de keuring geraakt. Maar vanaf 2020 geraak ik al bepaalde centra niet meer binnen.
Wat is het beste om te doen? Geen idee, maar in 2019/2020 kijk ik naar een benzinewagen, en ik hoop dat ik de nieuwe Mazda3 op de kop kan tikken met de nieuwe motor. Dat is toch wat het hartje wil. En als autofanaat wil ik af en toe eens naar mezelf kijken ;-)

andre123 12:18
afbeelding van andre123

waarmee we weer terug zijn bij mijn punt...
ik hou me al vast voor de commentaren wanneer binnen enkele jaren blijkt dat verouderde technologie aankopen toch niet zo een goed idee was ondanks de verkregen kortingen, tenzij je rekening houd met de risico's en deze mee incalculeerd.

Mathieu 12:59
afbeelding van Mathieu

Mag ik vragen wat u zou aanraden?
Persoonlijk geloof ik niet in elektrisch rijden, en alles wat met de elektrische en hybride technologie te maken heeft, vind ik trouwens te duur, en zoveel groener zijn die alternatieven nu ook niet.
Trouwens, als je de LEZ bekijkt van de grootsteden, staat op dit moment nergens geschreven dat een recente benzine wagen niet zou binnen mogen.
Als ik juist ben worden de benzinewagen met euro 2 in Gent toegelaten tot 31/12/2024!
Ik denk dat we tussen vandaag en binnen 10j veel verder zullen staan, en dan zien we wel wat er betaalbaar zal zijn.

Adriaan 13:00
afbeelding van Adriaan

Vandaag zijn hybrides de "beste" keuze als je veel mensen gelooft. Maar een paar jaar geleden waren dat diesels. Uw aankoop nu gaan baseren op wat de politiek binnen een paar jaar gaat beslissen is nog zwaarder gokken dan al uw geld op de lotto te zetten...

Mathieu 13:25
afbeelding van Mathieu

Ik gok persoonlijk nergens op, ik weet dat alles met LEZ nog kan veranderen.
Wie weet verander ik nog van gedacht tegen 2020, maar als ik NU een wagen zou moeten kopen, dan was het een benzine. Al zeker omdat ik enkel 2e hands koop, en niet nieuw, en geen 20 000km per jaar rij.

andre123 08:27
afbeelding van andre123

iets aanraden voor iemand anders is altijd moeilijk en gevaarlijk.
voor iemand die tweedehands koopt is het verhaal al helemaal anders dan voor iemand die nieuw koopt(in de veronderstelling dat hij of zij niet om de paar jaar wisselt).
tenzij voor echte veelrijders lijkt mij het dieseltijdperk echt wel voorbij,wij koppige belgen zullen nog wel een tijdje dwarsliggen maar uiteindelijk zullen we wel volgen.
wat de hybrides betreft denk ik dat dit ook maar een tijdelijke oplossing is met nog altijd een verbrandingsmotor die vervuilt.
en ja politiek is onbetrouwbaar maar de normen terugschroeven zie in niet gebeuren.
onlangs nog in het nieuws 6000 vroegijdige overlijdens in belgie door slechte luchtkwaliteit
de groenen gaan het graag horen!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws