In West-Europa kende de autoverkoop in augustus een ongezien groei. Maar liefst 27 procent meer auto's werden ingeschreven ten opzichte van augustus 2017. Het gevolg van straffe kortingen bij dealers om niet WLTP-auto's uit de concessie te krijgen.
Viel het je op dat er de voorbije maand enorm veel reclame werd gemaakt voor kortingen op stockwagens? Alles had er mee te maken dat er een hoop stock de deur uit moest bij dealers en automerken. Want vanaf 1 september moet elke verkochte wagen namelijk voldoen aan het WLTP-testregime. Niet helemaal, want elk merk mag dit najaar nog een kleine percentage non-WLTP-wagens verkopen. De stock is echter vaak groter dan dat aandeel. Waardoor er parkings vol auto's de deur uit moesten voor die 1 september.
+47 procent voor België
Het resultaat? Een autoverkoop die in West-Europa in augustus steeg met maar liefst 27%, dat blijkt uit cijfers van LMC Automotive data. Dankjewel! Uitschieters zijn daarbij Frankrijk (+40% verkoop) en Spanje (+49% verkoop). Inschrijvingen stegen daarbij van 802.000 wagens (augustus 2017) naar 1.02 miljoen wagen (augustus 2018). Al kende ook België er wat van, want hier stegen de inschrijvingen met maar liefst 47 procent. Zo werden er een straffe 54.437 wagens ingeschreven in België.
Of daar ook wat foefelaré tussen zit? Zonder twijfel. Er wordt namelijk aangenomen dat automerken zelf een hoop wagens hebben ingeschreven om ze daarna te verkopen als jonge directiewagen (2dehandswagens hoeven niet WLTP-oké te zijn). Het gevolg daarvan is natuurlijk dat de autosector een zwak najaar tegemoet gaat. Zowel qua autoverkoop (zo zijn er merken die auto's niet kunnen leveren tot ze WLTP-klaar zijn) als qua winst. Want een voertuig van 30.000 euro plots moeten verkopen aan 25.000 euro, dat is een serieuze streep door de rekening.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 10 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden