Volkswagen en technologiereus HP slaan de handen in elkaar om 3D-onderdelen te printen in massaproductie voor de automobielsector. Binnenkort een 3D-geprinte Golf op je oprit?
Nou, zo hard zal het initieel nog niet gaan. Want 3D-printen blijft een traag procedé voor grote onderdelen zoals pakweg een motorkap. Voor kleine zaken kan er wel een schaalvoordeel uit gehaald worden. Dat is net waar Volkswagen in de eerste fase op mikt: designelementen in kleine reeksen. Denk aan gepersonaliseerde logo's op de kofferklep, speciale schakelknoppen of sleutels met een geïndividualiseerd logo. Zaken die klanten nog net dat tikkeltje meer personalisatiemogelijkheden moeten geven. En personalisatie, dat is in de automobiel synoniem aan winst.
Volkswagen zal hiervoor de HP Metal Jet gebruiken, waardoor het dus initieel over onderdelen uit staal zal gaan. Op termijn plant het Duitse merk ook om aluminium en andere grondstoffen in de 3D-printer te werpen.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 22 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden