Roest: deze nieuwe modellen zijn meest roestgevoelig

rusty-vw-beetle-pexels-photo-1301399

Uit een Zweeds onderzoek blijkt dat de roestduivel nog helemaal niet verdwenen is uit autoland. Integendeel, roest is opnieuw aan een opmars bezig en dat is niet alleen te zien op autokerkhoven.

Verzinkte koetswerken en plastic onderdelen zorgden er in de jaren 90 voor dat roest een probleem van oudere auto's werd. Wie een auto uit de jaren 80 of ouder heeft, weet dat het al eens kan gebeuren dat uitlaat of deurpaneel plots afbreekt vanwege roest. Nieuw is echter een Zweeds rapport dat het Duitse Autobild kon inkijken. Dat rapport maakt gewag van roestgevoeligheid van recente modellen, met een sterrenbeoordeling erbij. Vijf sterren voor een perfecte roestwering, minder vergaat het diegene met slechts twee sterren.

niet wie je denkt

Het valt op dat de Duitse premiummerken hun roestpreventie goed voor mekaar hebben en dat de wagens die doorgaans bekend een mindere reputatie hebben op vlak van elektronica - de Fransen dus - ook goed scoren, op de C4 Cactus na dan. Daarentegen blijken de Japanners, die we meestal als 'betrouwbaar' aanduiden' helemaal niet zo goed kunnen winnen tegen de roestduivel.

Het rapport handelt over een kleine 40 modellen, die allen een rangschikking kregen. Hoe die er uit ziet, zie je hieronder.

5 Sterren: Audi A8, Audi A6, Mercedes S-Klasse, Renault Espace

4 Sterren: Audi A4, BMW 1 Serie, Lexus LS 500h, Mercedes A-Klasse, Opel Insignia Country Tourer, Renault Megane ST, Seat Arona, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Volkswagen Tiguan

3 Sterren: Citroën C3 Aircross, Dacia Duster, Hyundai i30 SW, Hyundai Ioniq Electric, Jeep Compass, Kia Ceed, Opel Grandland X, Peugeot 308 SW, Skoda Karoq, Volvo V60, Volvo XC40, Volkswagen T-Roc

2 Sterren: Citroën C4 Cactus, Ford Ecosport, Ford Focus, Ford S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf, Nissan Qashqai, Subaru XV

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
4g63 15:38
afbeelding van 4g63

Audi en saab niet al weet renault ook heel goed welk goedje een wagen nodig heeft om niet te roesten. Al de rest boven de 10j kan allemaal spuitbussentoer gebruiken. Die zwarte doppen in de wielkasten kunnen eraf, als je dan toch aan het sprayen bent, wel zien dat het goedje er braafjes terug komt uitgelopen, indien niet doet condens dat ook en dat blijven je kokerbalken niet graag hebben.

Jelledr 17:27
afbeelding van Jelledr

Mazda?? Is er soms een volledige lijst? Deze lijkt me maar vaag eerlijk gezegd. Ik ben ook op autobild een kijkje gaan nemen, maar vind niets terug. Wel leuke kalender gezien :-)

XC 70 19:29
afbeelding van XC 70

wat voor een test is dit nu weer , bv : de Volvo XC 40 en de VW T-roc maar 3 sterren . Deze zijn nog maar een paar maanden op de weg , hoe weet men wat deze doen na 10 jaar

Nidas Leo 14:16
afbeelding van Nidas Leo

Het gaat hier blijkbaar over hoe goed een auto behandeld is ter preventie van roest.
Er staat toch nergens een bewering dat bepaalde modellen effectief zullen roesten? Enkel maar dat het eventuele risico wat groter is indien er wat minder aandacht aan roestpreventie werd besteed.
Des te pijnlijker voor sommigen als cliché's voor één keer worden ontkracht precies. ;-)

Mathieu 12:27
afbeelding van Mathieu

We zijn soms te snel in onze conclusies. Zal eens aan mijn dochter moeten vragen om mij te helpen met met "begrijpend lezen" ;-)

Ludo Van Litsenborg 11:32
afbeelding van Ludo Van Litsenborg

Kia C'eed, slechts drie sterren? Rij er nu al meer dan negen jaar mee, staat gans het jaar buiten en nog geen tikkeltje roest. Trouwens ook nog nooit, ook maar één eurocent, kosten aan gehad.

Mathieu 12:21
afbeelding van Mathieu

En over welke Focus hebben we het dan? De mijne (Focus 1.8 TdCi) zit in zijn 12e levensjaar en heeft voorlopig nergens last van.
Mijn broers (benzine) van 11j heeft ook nergens last van.

Hopelijk blijft het nog zo even.

John Noordam 09:16
afbeelding van John Noordam

Graag een vollediger beeld,aub.
Ik ben van plan een Ford Focus uit 2015 aan te schaffen, maar is die dan nog wel goed beschermd, of is deze mindere bescherming pas recent?

4g63 15:30
afbeelding van 4g63

Holle ruimten dinitrol ml met bijbehorende verlengslang, bodemplaat evt roest afschuren, vuil afkuisen met vochtig keukenpapier (heb het niet met afstomen van wagens) 1 laag brunox, 2 dagen drogen, volgende laag en terug 2 dagen drogen. Daarna 2 lagen 2k epoxy primer met telkens droog tijd van 2 dagen, daarna nog is 2 lagen met under coating.
Rij zelf roestgevoelig baasje, zijn echter niet veel buitenslapers meer die 16j worden zonder (oppervlakte) roest. Met juiste prdn en prdn de tijd geven om uit te harden kom je redelijk ver. Kruipt tijd in maar is uiteindelijk maar alleen spuiten en klaar. Kost je zo'n 150 euro, lassen kost beetje meer.

Mathieu 08:49
afbeelding van Mathieu

Dat is liefde voor de wagen :-)!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws