Model 3 is meest Europese Tesla ooit dankzij CCS

2018_model_3_performance

De Model 3 is eindelijk officieel te zien in een Belgische Tesla-showroom. We vernemen tegelijk dat hij de eerste Tesla wordt die compatibel is met de CCS-snellaadstandaard. Maar wat betekent dat, CCS?

Wie een reservatie heeft geplaatst voor een Tesla Model 3, kan met zijn reservatienummer naar de showroom in Zaventem trekken om naar “the real deal” te gaan gapen en erin te gaan zitten. Meer moet je ook niet verwachten, want testritten zijn (nog?) niet mogelijk aangezien de auto niet op nummerplaat staat. Bovendien gaat het nog om een Amerikaans exemplaar, met de specifieke Amerikaanse Tesla-stekker.

Nieuwe stekker?

De eerste Europese productieversies van de Model 3 worden “eind februari of begin maart 2019” aan de vroegste reservatiehouders uitgeleverd. Zoals alle Tesla’s zullen die tijdens langere ritten stroom kunnen tanken aan het Supercharger-netwerk van de Californische autobouwer, maar nieuw is dat ze ook CCS-compatibel zijn, waardoor het aantal potentiële snellaadplaatsen fors toeneemt.

CCS, wadisda?

CCS, dat staat voor Combined Charging System. Europa legt namelijk wel een standaardstekker op voor laden aan wisselstroom (die uit het stopcontact en de meeste gewone laadpalen komt): de zogenaamde Type 2-Mennekes. Voor snelladers die met gelijkstroom werken, is iedereen echter vrij om zijn eigen stekker te ontwikkelen. Tot op heden bestonden er in de EU 3 standaarden: Chademo (ontwikkeld door de Japanse industrie), CCS (in feite een Type 2 met een extra “kop” die de gelijkstroom moet doorgeven) en Tesla’s Supercharger-standaard (die in feite gewoon de Type 2-vorm heeft). Chademo lijkt stilaan uit te sterven in Europa omdat de Europese auto-industrie massaal kiest voor CCS als standaard. En dus volgt Tesla nu ook met de Model 3. Sterker nog: alle Superchargers zullen worden verbouwd en krijgen een CCS-stekker. Voor de Model S en X komt er een adapter, zodat die gewoon het Supercharger-netwerk kunnen blijven gebruiken. De bedoeling van Tesla is uiteraard vooral om zijn eigen netwerk ten dienste te kunnen stellen van andere constructeurs, zodat die eindelijk geld kunnen gaan opbrengen in plaats van te kosten.

Tijdstip: 15:31
Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
BrunoV 12:59
afbeelding van BrunoV

De bestaande ssuperchargers worden ombebouwd naar CCS? Is dat werkelijk zo? Is dat bevestigd door Tesla? Want de EU Model 3 kan perfect aan de bestaande superchargers laden. Tenzij de laadstroom gevoelig zou toenemen zie ik niet in waarom ze moeten omgebouwd worden naar CCS, dat jaagt alleen de Model S en Model X eigenaars op kosten!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws