Na het plots overlijden van Sergio Marchionne dit jaar heeft Mike Manley het stokje als CEO van FCA overgenomen. Nieuwe bazen, dat zijn ook nieuwe wetten en ongenoegens. Manley, die is niet te tevreden hoe het de laatste jaren gelopen is met Maserati. Met het omvormen tot een massaproductiemerk als grootste fout.
Wijlen Sergio Marchionne had grootse plannen met Maserati. Want het Italiaanse exclusieve sportwagenmerk zou tegen 2018 uitgroeien tot een grote speler die maar liefst 75.000 auto's per jaar zou verschepen. Moest je het gemist hebben, we zijn momenteel in 2018 en in september stond de teller van verkochte Masserati's op 26.400 exemplaren. Op drie maanden nog eens ruwweg 50.000 auto's slijten, het is zelfs de Italiaanse boekhouding niet gegeven.
Het is de kersverse CEO van de FCA-Groep ook niet ontgaan. Mike Manley geeft dan ook grif toe dat er fouten zijn gemaakt bij de koers die ze Maserati hebben laten uitvaren. Maserati is namelijk een nauw broertje geworden van Alfa Romeo en dat heeft het merk geen deugd gedaan. Enerzijds omdat de focus daardoor weg ging van het merk, anderzijds omdat FCA het merk ging bekijken als een massaproductiemerk. Iets dat nooit zou mogen gebeuren bij een luxemerk als Maserati.
Nieuwe doorstart nodig
Al negeert Manley misschien wel het grootste probleem bij Maserati; de line-up. Of het gebrek aan vernieuwing. Tegenwoordig brengen automerken maandelijks bijna een nieuw model uit om de spotlight terug aan te trekken. De laatste Maserati, de Levante, is ondertussen al weer twee jaar oud én opereert in het enige SUV-segment dat niet meer groeit.
Daarnaast zou het merk tegen dit jaar ook nog drie nieuwe modellen in haar gamma moeten hebben. We hebben het dan over de Alfieri Coupé en Cabrio en nog een mysterieus derde model. Waar die zijn? Niemand heeft een idee. Maar het feit dat de GranTurismo en GranCabrio laatst nogmaals een opfrisbeurt kregen maakt alvast duidelijk dat het merk eigenlijk niet klaar is met de Alfieri als opvolger. Een auto die nota bene al in 2014 voor het eerst werd getoond en kan teren op het onderstel van de Alfa Romeo Giulia.
Werk aan de winkel dus, bij Maserati.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden