Automerken sabelen ons net niet dood met het crossover-aanbod. Elke reclamefolder met de focus op het autosalon zal dan ook één ding gemeen hebben; de crossover op de voorpagina. Toch zijn de hoogpotige rakkers nefast voor het gezinsbudget. Met een brandstofverbruik dat makkelijk 15% hoger ligt dan een gelijkaardige hatchback of stationwagon. Tijd om de hype de kop in te drukken?
De grootste evolutie in autoland van het voorbije decennium? De massale opkomst van de crossover. Een segment gegroeid uit de potige fundamenten van de vierwielaangedreven SUV en herleid tot een marketingverhaal om wat extra duiten uit de zakken van de klant te kloppen. Maar zo'n hoge instap is toch praktisch, mijnheer? Jazeker. Maar het hoge sop is de kool verre van waard. Want de nadelen die aan de crossover vast hangen zijn in essentie groter dan de voordelen. Extra onderstreept door een nieuwe onderzoek van mobiliteitsorganisatie VAB.
+15% meerverbruik
Dat laatste onderzoek over de verbruikskost bij wagens voor gezinnen stelt dat die gezinnen de komende jaren een stuk meer zullen gaan betalen aan de pomp. Daar heeft niet enkel het gelijktrekken van diesel en benzine iets mee te maken, wel de koopnoden van de gezinnen. Want steeds vaker vindt een crossover of SUV zijn weg naar de oprit.
Wat constructeurs er echter niet bij vertellen is dat die crossovers en SUV's vlot tussen de 15 à 30 procent meer verbruiken dan een gelijkaardig alternatief in hatchback- of stationwagonvorm. Waardoor je per tankbeurt vlot 8 tot 20 euro meer zal betalen. Op jaarbasis loopt dat dan natuurlijk makkelijk op tot honderden euro's. Laat VAB ook nog even vallen; de jarenlange ontwikkelingen van de automobielsector om benzinewagens zuiniger te krijgen wordt eigenlijk teniet gedaan door de introductie van de compacte SUV.
En dan nog de andere nadelen...
Ach kom, een klein euvel dat we graag vergeten als we naar alle voordelen van de crossover kijken. Alleen... over welke voordelen hebben we het dan? Gedurende het decennium dat het carrosserietype alomtegenwoordig onze testgarage passeerde kunnen we er twee opsommen; een vlottere in- en uitstap en een marginaal hogere laaddrempel aan de koffer tegenover een stationwagon of hatchback, als je dat al als een gemak mag zien.
Daar tegenover staat een vaak kleinere koffer - zoals geïllustreerd in deze lijst van 6 knijtergoeie stations die worden overschaduwd door hun SUV-broertjes -, minder aangenaam rijgedrag én een hogere aanschafprijs. Waardoor de crossover de iPhone van de automobielsector is. Een uitgehold mode-item dat vaak overklast wordt door stukken betere alternatieven.
Dit jaar toch maar eens naar de meer praktische, zuinigere en goedkopere stationwagens kijken op het autosalon?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden