Waarom de crossover links laten liggen voor ons eigen goed is

crossover of stationwagen

Automerken sabelen ons net niet dood met het crossover-aanbod. Elke reclamefolder met de focus op het autosalon zal dan ook één ding gemeen hebben; de crossover op de voorpagina. Toch zijn de hoogpotige rakkers nefast voor het gezinsbudget. Met een brandstofverbruik dat makkelijk 15% hoger ligt dan een gelijkaardige hatchback of stationwagon. Tijd om de hype de kop in te drukken?

De grootste evolutie in autoland van het voorbije decennium? De massale opkomst van de crossover. Een segment gegroeid uit de potige fundamenten van de vierwielaangedreven SUV en herleid tot een marketingverhaal om wat extra duiten uit de zakken van de klant te kloppen. Maar zo'n hoge instap is toch praktisch, mijnheer? Jazeker. Maar het hoge sop is de kool verre van waard. Want de nadelen die aan de crossover vast hangen zijn in essentie groter dan de voordelen. Extra onderstreept door een nieuwe onderzoek van mobiliteitsorganisatie VAB.

+15% meerverbruik

Dat laatste onderzoek over de verbruikskost bij wagens voor gezinnen stelt dat die gezinnen de komende jaren een stuk meer zullen gaan betalen aan de pomp. Daar heeft niet enkel het gelijktrekken van diesel en benzine iets mee te maken, wel de koopnoden van de gezinnen. Want steeds vaker vindt een crossover of SUV zijn weg naar de oprit.

crossover of stationwagen

Wat constructeurs er echter niet bij vertellen is dat die crossovers en SUV's vlot tussen de 15 à 30 procent meer verbruiken dan een gelijkaardig alternatief in hatchback- of stationwagonvorm. Waardoor je per tankbeurt vlot 8 tot 20 euro meer zal betalen. Op jaarbasis loopt dat dan natuurlijk makkelijk op tot honderden euro's. Laat VAB ook nog even vallen; de jarenlange ontwikkelingen van de automobielsector om benzinewagens zuiniger te krijgen wordt eigenlijk teniet gedaan door de introductie van de compacte SUV.

En dan nog de andere nadelen...

Ach kom, een klein euvel dat we graag vergeten als we naar alle voordelen van de crossover kijken. Alleen... over welke voordelen hebben we het dan? Gedurende het decennium dat het carrosserietype alomtegenwoordig onze testgarage passeerde kunnen we er twee opsommen; een vlottere in- en uitstap en een marginaal hogere laaddrempel aan de koffer tegenover een stationwagon of hatchback, als je dat al als een gemak mag zien.

crossover of stationwagen

Daar tegenover staat een vaak kleinere koffer - zoals geïllustreerd in deze lijst van 6 knijtergoeie stations die worden overschaduwd door hun SUV-broertjes -, minder aangenaam rijgedrag én een hogere aanschafprijs. Waardoor de crossover de iPhone van de automobielsector is. Een uitgehold mode-item dat vaak overklast wordt door stukken betere alternatieven.

Dit jaar toch maar eens naar de meer praktische, zuinigere en goedkopere stationwagens kijken op het autosalon?

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Pieter E 12:38
afbeelding van Pieter E

Het wordt inderdaad hoog tijd dat de SUVs en crossovers verdwijnen. In deze 'ecologische voetafdruk'tijden is het inderdaad vreemd dat deze wagens zo worden gepromoot.

En vooral als je achter zo'n gedrocht rijdt: meestal hebben ze ook getinte ruiten, dus als je achter zo ene zit, zie je niets van wat er voor deze SUV gebeurt. Komt de veiligheid ook niet ten goede

Kingrollo 08:41
afbeelding van Kingrollo

Tien jaar geleden kon je niet meer om de monuvolumes heen. Tegenwoordig zie je nog af en toe een Picasso. Het goede aan rages en mode is dat ze weer overgaan. Zo ook met schier-maal-vier

suskewiet 14:29
afbeelding van suskewiet

Onder een SUV horen natuurlijk dikke banden want anders ziet het er niet uit.
Tijd voor een belasting op gewicht, rolweerstand en luchtweerstand !!
laat men dat nu eindelijk eens in categorieën gieten als zijnde bijvb A+ / A / B ... etc
zoals men doet bij electrotoestellen, zelfs voedingswaren ! Ziet de klant direct hoe slecht het wel is. Waar wacht de overheid eigenlijk op... In België zitten enkel auto-assemblage bedrijven dus minder SUV's verkopen speelt hier geen rol voor de economie

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws