Nu de Britten het Brexit-voorstel van hun eerste minister hebben verworpen en de uitstap uit de EU nog maar 2,5 maand ver is, ziet het ernaar uit dat een ‘ordelijke’ Brexit van tafel is. De autosector zet zich schrap.
Het begint er steeds meer naar uit te zien dat we afstevenen op een “harde Brexit”, wat betekent dat op 29 maart het Verenigd Koninkrijk uit de EU stapt zonder praktische overeenkomsten. Dat kan de handel tussen het VK en Europa forse stokken in de wielen steken en dus beginnen autobouwers hun voorzorgsmaatregelen te treffen. We maken even een overzicht.
Met het vliegtuig
Aston Martin gaat heel ver, want het gaat onderdelen voor zijn modellen per vliegtuig het land uit transporteren om over 2,5 maand niet afhankelijk te moeten zijn van de haven van Dover, die zo goed als zeker vast zal lopen. Schaeffler AG, een Duitse producent van rollagers, heeft zijn Britse productie sterk verminderd en overgeheveld naar Duitsland. Ook Bentley, dat al niet in topvorm verkeert, is op zoek naar alternatieven voor de haven van Dover en heeft eerder al laten verstaan dat het indien nodig zijn productie gewoon naar het vasteland zal verhuizen. De BMW-groep, eigenaar van de Britse merken Rolls-Royce en Mini, zegt ook zich “voor te bereiden op het ergste” zonder in detail te gaan. En toeleverancier Continental heeft een team van liefst 100 mensen dat scenario’s uitschrijft voor alle mogelijke aflopen van de Britse drang naar zelfstandigheid. Een van de strategieën is trouwens al geactiveerd, want het Duitse bedrijf is massaal onderdelen naar het VK aan het verschepen om te kunnen blijven leveren als de grenzen een flessenhals zouden vormen in het invoerproces. Het ook niet meer kerngezonde Jaguar Land Rover tot slot heeft een deel van zijn productie naar Slovenië en Oostenrijk (de I-Pace wordt bij Magna Steyr gebouwd) verplaatst.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 10 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden