Volkswagen kiest voor Tesla-batterijen

electrify_america_tesla_graphic

Neen, niet in zijn toekomstige ID-gamma, maar wel in een ander product dat met elektrisch rijden te maken heeft. En het komt allemaal door… Dieselgate.

In de Verenigde Staten is Volkswagen veel harder aangepakt na Dieselgate dan in Europa. Het merk moest er niet alleen torenhoge boetes betalen en duizenden auto’s terugnemen. Neen, de Duitsers zijn ook verplicht geweest om fors te gaan investeren in elektromobiliteit in de Verenigde Staten. Een van de gevolgen daarvan was de oprichting van Electrify America, een bedrijf dat in heel de VS een netwerk van snellaadpalen met vermogens van tot 350 kW wil uitrollen. En daar komt Tesla in beeld: om deze snellaadpalen te kunnen laten werken via het (vrij onstabiele en verouderde) Amerikaanse stroomnetwerk, gebruikt de Volkswagen-dochter bufferbatterijen van Tesla. Die batterijen worden via het stroomnetwerk opgeladen tijdens momenten van lage belasting en kunnen dan een dosis stroom in de laadpaal injecteren als een auto komt laden.

Geen probleem voor ID

Betekent dit dan dat Volkswagen een knieval maakt en impliciet erkent dat Tesla betere batterijen bouwt? Ja en neen. De Tesla Powerpacks die door Electrify America worden gebruikt, zijn specifiek ontwikkeld voor ‘stationair gebruik’, dus niet in een elektrische auto. Hun opbouw en chemische samenstelling verschillen vrij sterk van die in pakweg een Model S of Model 3. Tesla heeft op dit vlak al immens veel ervaring opgedaan en een onnavolgbare hoeveelheid kennis opgebouwd. Daarom kiest VW’s dochterbedrijf voor Tesla-batterijen, terwijl de Volkswagen ID-modellen en Audi e-trons van deze wereld gewoon hun eigen accupakket krijgen.

Tijdstip: 10:51
Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws