Porsche Taycan-fabriek eet stikstofoxide

porsche_taycan_fabriek

Porsche is vastberaden om de wereld ervan te overtuigen dat het alleen maar goede bedoelingen heeft. Daarom zal de fabriek waar zijn elektrische Taycan wordt gebouwd NOx opeten.

Met flitsende sportwagens en dikke SUV’s bouw je als constructeur natuurlijk wat moeilijker een ‘groen’ imago op, maar na de averij die Porsche heeft opgelopen door Dieselgate, is de constructeur uit Zuffenhausen wel vastberaden om net dat te doen. Eerder schrapte het al de dieselmotor uit zijn hele gamma en zette het volop in op plug-in hybride techniek voor zijn SUV’s en supersportwagen 918 Spyder, maar binnenkort gaan de Duitsers nog een stap verder. Dan komt de Taycan, een volledig elektrische berline die het rijplezier van een Porsche zou moeten garanderen.

imago

Dat model kost een fortuin aan ontwikkelingsgeld en moet dat volop gaan opleveren in de vorm van imagoverbetering. Daarom gaat Porsche heel ver in zijn communicatie. En zo leren we dat de fabriek waar de Taycan wordt gebouwd een hoogtechnologische gevelbekleding krijgt die NOx afbreekt – de uiterst giftige stof die in rijkelijke hoeveelheden aanwezig was in de uitlaatgassen van Dieselgate-wagens. De aluminium platen krijgen een coating in titaniumoxide. De NOx-deeltjes blijven daar aan kleven en reageren onder invloed van zonlicht met de coating, waarna ze worden afgebroken tot water en nitraat. En achter die gevel zullen vanaf volgend jaar dus 40.000 Taycans per jaar van de band rollen…

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws