Waarom nieuws omtrent verplichte snelheidsbegrenzer in auto complete lariekoek is

snelheidsbegrenzer auto

Verschillende media kopten er gretig mee; "Vanaf 2022 alle auto's uitgerust met een snelheidsbegrenzer". Alleen is de kop sensationeler dan de realiteit. Wat er echt aan de hand is?

Dat de EU er een topsport van maakt om nieuwe regels te verzinnen die de bevolking ten goede komt, dat moeten we jullie niet meer vertellen. Ook op mobiliteitsvlak worden er stevig wat regels uitgevonden. Regels die - in alle eerlijkheid - vaak de verkeersveiligheid ten goede komen. Het laatste voorstel met een drietal nieuwe maatregelen die verplicht moeten ingevoerd worden kreeg echter veel visibiliteit. Want één van die maatregelen is het verplichten van een snelheidsbegrenzer in de auto. Alleen klinkt dat heftiger dan de realiteit.

Helemaal niet nieuw

Want wat als we je vertellen dat zo'n systeem al een tijdlang bestaat? Bij Ford bijvoorbeeld. Daar leest het systeem de verkeersborden en verlaagt dat systeem het motorvermogen van de auto zodat je vanzelf uit bolt tot de juiste snelheid. Een systeem dat je trouwens met een kleine druk op het gaspedaal of dashboardknop kan omzeilen. En dan is er nog de adaptieve cruisecontrole van merken zoals Mercedes, BMW en de Volkswagen Group die zich automatisch aanpast aan de snelheden die er worden gelezen op verkeersborden (en via GPS-data). Kijk, zo nieuw is deze technologie helemaal niet.

Europa wil dus gewoonweg de technologie standaardiseren in alle auto's. Omdat het op die manier "onbewust te snel rijden" makkelijk tegen kan gaan. Wil je toch serieus van jetje geven, dan laten diezelfde systemen dat nog steeds toe. Naast deze Intelligente SnelheidsAssistent (ISA) wil de EU ook nog de rijstrookassistent en automatische noodrem standaardiseren. Eén voor één snufjes waar je moeilijk iets op tegen kan hebben. Neem het dus van ons aan, het eerste decennium ga je nog té snel kunnen rijden op de openbare weg. Waarom je dat evenwel zou willen doen?

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Martin 18:05
afbeelding van Martin

Het snelheidsbegrenzer systeem is een goed systeem, heb het kunnen testen bij Ford, maar het leest niet altijd de verkeersborden juist en het gebruikt meer de snelheids gegevens van de GPS en die zijn niet altijd juist, laat staan dat ze overeenkomen met de geplaatste verkeersborden en kan het gevaarlijke situaties geven, vb. In een zone 90 kmh is in de GPS enkele 10-meters 50 kmh en remt de wagen buiten verwachting af .... De borden zone 50 wordt ook niet gelezen, digitale borden ook niet. En de GPS updates staan 2 jaar achter,dus nog veel werk aan de winkel.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws