De voorbije dagen zagen we op sociale media een nieuwsbericht van de VRT gedeeld worden over de KU Leuven die “de code voor betaalbare groene waterstof heeft gekraakt”. Met 20 zonnepanelen zou je een heel jaar lang ‘gratis’ op waterstof kunnen rijden. Tijd voor een fact check…
Je hebt het bericht misschien ook zien passeren op Facebook, Twitter of andere sociale media: op de website van het VRT-journaal pakken wetenschappers van de KU Leuven uit met een revolutionair zonnepaneel dat geen stroom opwekt, maar wel waterstof produceert op basis van water dat aan de omgevingslucht wordt onttrokken. Onze aandacht werd vooral getrokken door dit zinnetje: “Met 20 van die panelen […] kan je een heel jaar met een auto op waterstof rijden”. Dat is wel zo interessant, want met 2 waterstoftankstations in ons land, die bovendien allebei op een boogscheut van Brussel liggen, ben je met je Hyundai Nexo of Toyota Mirai nog niet bepaald goed bediend. Maar voor we een bestelbon tekenen, hebben we de cijfers van de wetenschappers even onder de loep genomen.
1,8 miljoen liter
“Over een heel jaar genomen produceert het paneel gemiddeld 250 liter per dag,” zegt onderzoeker Jan Rongé. 250 liter per dag maal 365 dagen maal 20 panelen, dat is meer dan 1,8 miljoen liter en dat klinkt gigantisch. Helaas is de energiedichtheid van waterstof onder atmosferische druk een kleine tegenvaller: dat volume komt overeen met een gewicht van – zorg dat je neerzit – 160 kilo waterstof. Met een NEDC-normverbruik van 1 kilo/100 km waterstof doen de Mirai en de Nexo daarmee dus 16.000 kilometer, wat voor veel gebruikers voldoende is.
Snel tanken?
Maar dan zijn we er nog niet: de tank van de Hyundai Nexo slikt 8 kilo waterstof, maar onder atmosferische druk neemt dat een volume in van bijna 11.500 liter, of de inhoud van de laadruimte van een forse bestelwagen. Zo groot is de Nexo niet, dus moet het waterstofgas worden samengeperst onder een druk van liefst 700 bar om in de tanks van de auto te passen. Colruyt zegt dat zijn waterstoftankstation in Halle 250.000 euro heeft gekost, dus als je thuis wil tanken, mag je dat bedragje even toevoegen aan de prijs van je zonnepanelen. En dan moeten we nog tanken: de 20 panelen hebben gemiddeld 18 dagen nodig om 8 kilo waterstof te produceren. Als je een nacht aan de stekker hangen met een elektrische auto al omslachtig vindt…
Rendementsprobleem
En dan is er nog de vergelijking met de batterij-auto. Een waterstofauto is namelijk gewoon een elektrische auto, maar in de plaats van de batterij zit een brandstofcel, een chemisch fabriekje dat waterstof omzet naar elektriciteit. Schrijver deze heeft thuis zonnepanelen liggen en kan op basis van die installatie vertellen dat je in België uit 20 panelen jaarlijks gemiddeld 6.000 kWh kan halen. Een forse EV à la Tesla Model S verbruikt gemiddeld 21 kWh/100 km. Tel daar nog een 10 procent verlies bij tijdens het laden en laat ons nog wat naar boven afronden tot 25 kWh/100 km. Dan kunnen we met die 6.000 kWh jaarlijks 24.000 kilometer afleggen. En we hebben geen pompinstallatie van een kwart miljoen euro moeten kopen. Conclusie: het idee van de KU Leuven kan misschien interessant zijn als aanvulling op conventionele zonnepanelen om de donkere winter door te komen met je woning, en daar is het ook voor ontwikkeld. Maar de verwijzing naar waterstofauto’s is meer een oneliner om media-aandacht te genereren – de waterstofauto is mediageniek – dan een realistische claim…
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 3 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 19 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden