Want als je botst aan 180 km/u ben je evengoed dood, toch?
Volvo kondigde eerder aan de maximumsnelheid van haar wagens te toppen op 180 km/u. Volvo streeft - als merk met veilig imago - een zero tolerance beleid na als het om verkeersveiligheid gaat. In hun eigen denkwijze willen ze tegen 2020 een statistiek waaruit blijkt dat er geen enkel dode meer is gevallen in een Volvo bij een verkeersongeluk. En dan is een lagere maximumsnelheid een hulp, toch?
Maar is dat wel de echte reden? Want in Europa bestaat al langer een systeem van Intelligente snelheidsaanpassing, ISA genaamd. Alleen, geen enkel merk heeft zin om dat standaard op haar modellen te installeren en ook Europa zelf heeft nog niet direct zin om het ISA-systeem op te leggen aan de constructeurs. Overigens mag je in vele Europese landen - behalve Duitsland - niet sneller dan pakweg 130 km/u rijden, dus waarom zou je de maximumsnelheid dan beperken op 180 km/u? In België ben je aan die snelheid evenzeer je rijbewijs kwijt, in Duitsland word je nog altijd voorbij gevlamd door de Mercedessen en BMW's die je eigenlijk wil beconcurreren. Schiet Volvo dan niet in eigen voet?
elektrisch
Maar je overlevingskans als je tegen 180 km/u op je voorligger knalt, is nog altijd kleiner dan wanneer je dat met 120 km/u doet. Dat is pure fysica. De echte reden zit dus elders.
Misschien zit ze wel in de elektrische uitrol van Volvo. Het merk wil binnenkort steeds meer elektrische wagens op de markt brengen en diens snelheden liggen lager dan bij wagens met conventionele verbrandingsmotoren. En in plaats van binnen een aantal jaren niet meer mee te kunnen, verkondigt Volvo dan vandaag al dat ze de snelheid lager toppen, "omwille van veiligheid". Dat de actieradius van de elektrische auto bij een lagere snelheid een stuk hoger is, kan je zelf becijferen. Ook dat is fysica.
computergestuurd
Een andere reden kan zijn dat Volvo meer controle wil over wat hun zelfrijdende auto's binnenkort gaan doen. Aan 220 km/u moet de reactietijd nóg sneller zijn, en dan moet je systemen installeren die sneller reageren.
Als het voor Volvo enkel om veiligheid zou gaan, dan zouden ze de snelheid verlagen naar 120 km/u, of 130 om ook in Duitsland mee te kunnen. In Zweden - thuisland van Volvo - bedraagt de maximum toegelaten snelheid overigens 110 km/u, met een aantal uitzonderingen tot 120 km/u rond grote steden. Het lijkt er dus op dat Volvo vooral zichzelf prepareert voor de toekomst en daar zullen hogere snelheden geen deel meer van uit maken.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 7 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 22 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden