Zowel Ford als Volkswagen hebben te kennen gegeven dat het Europees personeelsbestand zal gestroomlijnd worden. Ford schrapt alvast 5.000 banen in Duitsland en wil dit ook doen in het VK. Volkswagen wil dan weer tot 7.000 jobs, bovenop de al 30.000 ontslagen, termineren. Europa, het nieuwe Detroit?
De broeksriem wordt in autoland serieus aangetrokken, want met de overgang naar een nieuwe mobiliteit (lees: geen duidelijke weg vanuit overheden) is het gissen en mogelijks zwaar verliezen. De verkoop kabbelt, terwijl er fors wordt geïnvesteerd in innovaties. Het noopt verschillende bedrijven om eens kritisch te gaan kijken naar hoe de budgetten worden verdeeld. En daar horen uiteraard ook lonen bij.
Gouden handdruk
Ford heeft alvast in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk een programma voor "vrijwillig ontslag" op poten gezet. Een "gouden handdruk" zeg maar. Daarmee wil Ford in Duitsland alvast 5.000 jobs termineren, voor het Verenigd Koninkrijk is het nog niet helemaal zeker. Stel dat het daar ook over 5.000 banen gaat, dan zal Ford ongeveer 1 op de 5 werknemers in Europa loslaten. Om je een idee te geven, in 2014 werden er nog zo'n 4200 mensen ontslagen bij Ford Genk.
Het doel? Simpel: Ford Europa moet groene cijfers beginnen schrijven. Anders wordt aangenomen dat de Amerikaanse tak de stekker zal trekken uit het Europees avontuur.
VW verwacht "leegloop"
Ook bij Volkswagen zal het personeel fors inkrimpen. Volkswagen verwacht dat er tegen 2023 zo'n 35.000 tot 37.000 jobs zullen verdwijnen. Een eerst groep daarvan, 30.000 jobs, zal eind 2020 al getermineerd worden, tegen 2023 verwacht de groep nog eens maximaal 7.000 werknemers te laten gaan.
Deels door pensioenen, deels door automatisering van routinetaken waardoor er geen personeel meer nodig is. Momenteel stelt de Volkswagen Groep zo'n 650.000 mensen te werk.
Detroit achterna?
Er trekt alvast een grote wind van vernieuwing door de automobielsector in Europa. Spijtig genoeg treft die wervelhoos vaak ook jobs. Dat blijkt nog maar eens. Een complete leegloop zoals in Detroit verwachten we niet maar de komende 5 jaar zal de sector met aangespannen riem door het leven moeten gaan.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 6 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden