Belgen voeren massaal Nederlandse plug-in hybrides in

mitsubishi-outlander-phev-my19-2018_03

Nederland heeft zijn fiscale voordelen op plug-in hybrides op agressieve wijze afgebouwd, waardoor veel noorderburen van hun auto af willen. En blijkbaar zijn wij Belgen gretige afnemers van hun afdankertjes.

In Nederland zijn een dikke 5 jaar geleden massaal veel plug-in hybrides verkocht. Dat lag vooral aan royale fiscale voordelen, zoals een bijtelling (het equivalent van ons VAA) van 0 euro. De bedoeling van de Nederlandse overheid was nobel: door de aankoop van dergelijke stekkerhybrides te subsidiëren, zouden er veel vervuilende wagens worden vervangen. En na de afschrijving zouden die auto’s goedkoop op de tweedehandsmarkt komen. Alleen kopen de Nederlanders ze zelf niet zo veel: 46 procent van de PHEV’s wordt geëxporteerd. En raad eens in welk land deze auto’s met open armen worden onthaald? Bij ons, ja: bijna een kwart (23 procent) van alle uitgevoerde tweedehands-stekkerhybrides kwam naar België. 17 procent ging naar Hongarije, 13 procent naar Duitsland en de rest van de wereld krijgt de kruimels. Het meest uitgevoerde model is de Mitsubishi Outlander PHEV, waarvan er bijna 900 naar het buitenland zijn gegaan. Dat is ergens ook wel te verstaan: een ruime en fiscaal bijzonder interessante SUV met permanente vierwielaandrijving voor een prikje, die moet haast wel aanslaan…

Tijdstip: 12:50
Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
4g63 16:58
afbeelding van 4g63

Staan er hier idd paar nl 's te koop, amper 5j oud tegen weggeefprijzen, hun bijbehorende hoge km's zou k weinig moeite mee hebben.
Hun 4b motorenfamilie erin is een evolutie op de 4g63 met een heel aantal verbeteringen, nu echter aangedreven met ketting ipv met distributieriem, kettingen zetten uit en heb t daarom niet met kettingen rond motoren, komen echter amper klachten van problemen hiermee dus zit wel goed wsl.
En ook hier weer: moteurke is voorzien op 300pk en levert in de outlander amper de helft.
Ook hun hybride techniek is eenzelfde succes verhaal zoals prius ed, amper problemen.
Niet echt de koets die k nu zou kiezen maar voor die prijzen een full option van amper 5 jaar oud wetende dat die aandrijving nog maar juist in de helft is, mja waarom niet.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws