Niet motor, wel elektronica zwakke schakel van moderne auto

adac betrouwbaarheid auto

Verbrandingsmotoren in auto's worden steeds betrouwbaarder maar de elektronica wordt steeds meer de achilleshiel van moderne voertuigen, dat blijkt uit cijfers van het Duitse ADAC.

ADAC, de Duitse VAB zeg maar, heeft al haar pechverhelpingscijfers van de voorbije jaren in een grote Excel-file gezwierd en heeft daardoor enkele interessante conclusies kunnen trekken. Uit de bijna 4 miljoen pechgevallen die het verzamelde is gebleken dat de verbrandingsmotor voorin de auto steeds betrouwbaarder wordt. Problemen met het injectiesysteem, sensoren of de ontsteking komen steeds minder frequent voor. Twintig jaar geleden hadden zo'n 33 procent van de pechverhelpingen hier mee te maken, anno 2018 gaat het nog maar om 19 procent.

Opmerkelijk is het feit dat de elektronica in de auto een omgekeerde beweging maakt. In 2018 rukte ADAC maar liefst 52% van de gevallen uit voor een panne ten gevolge van een elektronicastoring. Vaak gaat het dan over een accu die is leeg gelopen. ADAC wijst dan ook met de vinger naar het fors gegroeide aantal stroomverbruikers in de auto. Denk digitale schermen, stoelverwarming/ -koeling, elektrisch aangestuurde veiligheidssystemen zoals radars, camera's, sensoren,... noem maar op. Veel batterijen zijn niet aangepast om deze zware drainage te kunnen dragen over lange tijd (en vooral: korte afstanden).

Mixed grille

Met 4 miljoen pechverhelpingsgevallen weet ADAC uiteraard ook goed welke auto's nu betrouwbaar zijn en welke juist niet. ADAC verzamelde zelfs de meest populaire automodellen per categorie en per jaartal. Zodat je zelfs op jaartal kan gaan zoeken naar betrouwbaarheid. Merken we meteen op: Audi en BMW doen het voortreffelijk, Mercedes heeft iets meer last van pannes. Vooral de E-Klasse blijkt iets meer storingsgevoelig te zijn dan zijn concurrenten. Dat ander Duits merk, Opel, doet het minder goed. Want zowel de Astra, Insignia als Zafira vallen eerder in de middenmoot qua betrouwbaarheid.

adac betrouwbaarheid auto

Of er ook auto's zijn waar je het best van weg blijft? Wel, de immens populaire Fiat 500 scoort opvallend slecht in het segment van de kleintjes. Met afhankelijk van het bouwjaar tussen de 30 tot 41 pechgevallen per 1.000 voertuigen. Al lijkt dat vanaf 2016 (facelift) fors beter met 10 per 1.000. Scoren ook maar matig: Renault Clio, Nissan Qashqai, Ford S-Max en enkele modellen van Dacia.

De cijfers kan je HIER vinden, voor meer dan 120 populaire modellen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Waxweazel 10:57
afbeelding van Waxweazel

Wij van WC-eend adviseren WC-eend ...
Vertaal dit in het Duits met "ADAC" en je weet genoeg.

Adriaan 13:13
afbeelding van Adriaan

Eerst l'as ik uw reactie, dan pas het artikel. En dacht, maar ale, dat is ook wat mijn ervaring zegt. En dan las ik dat bmw en audi de meest betrouwbare auto's zijn. En toen begreep ik u. Mijn eigen ervaring met BMW is lang niet zo geweldig op vlak van betrouwbaarheid....

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws