Na jaren van exponentiële verkoopstijgingen lijkt de Chinese markt wat aan haar verzadigingspunt te zitten. De laatste 11 maanden is de autoverkoop in China zelfs op de terugweg en in mei werd er nog een rake klap uitgedeeld. Want de verkoop stuikte nog eens in elkaar met 16,4 procent tegenover mei 2018.
Zowat elke autofabrikant ter wereld heeft zijn pokerfiches ingezet op China. Een automarkt die uit het niets (nu ja) een exponentiële groei kende en waar zelfs de lucht heus niet de limiet leek. Het was een groeimarkt van ongeziene proporties en groeide in een sneltempo uit tot de grootste automarkt ter wereld. En eerlijk; dat is het nog steeds en zal het heus nog een lange tijd blijven. Alleen... lijkt de groei tot stilstand gekomen.
Minder, minder, minder
Meer nog, eigenlijk gaat het helemaal niet goed met de Chinese automarkt. Al is dat nog steeds relatief als je naar de pure verkopen gaat kijken. Toch worden er al 11 maanden aan een stuk maandelijks minder auto's verkocht. Waardoor het pijltje op de grafiek niet meer naar boven gaat maar wel naar beneden. In maart 2019 werden er nog 5,2 procent minder auto's verkocht dan in maart 2018. In april steeg dat al naar 14,6 procent (tegenover april 2018) en in mei 2019 gaat het zelfs over 16,4 procent minder auto's dan in mei 2018.
Aan de basis ligt een aangepast beleid in China met zeer strenge ecoregels, een afgenomen koopkracht bij lagere inkomensgroepen en uiteraard de handelsoorlog met de VS. De tanende uitverkoop in China is een serieuze streep door de rekening voor constructeurs wereldwijd die serieus in hebben gezet op de Chinese markt. Al is er nog steeds meer dan genoeg koek om te verdelen, de dimensies van de koek werd door analisten echter overschat.
Europa next?
Het genomen beleid in China toont evenwel wat de impact kan zijn op koopkracht van de bevolking. Niet toevallig kan je serieuze parallellen trekken met Europa. Want ook hier zullen vanaf 2020 zeer strenge emissieregels voor de automobielsector naar de voorgrond treden. Een evolutie waar de sector en de klant eigenlijk niet op is voorbereid. Al zeker omdat het Europees beleid vaak haaks staat op lokale beslissingen. Dat er vanaf volgend jaar rake klappen zullen vallen in Europa op verkoopvlak in Europa, dat is eigenlijk een voldongen feit.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 10 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden