Airco bijvullen van moderne auto vlot 100 euro duurder

auto-airco-prijs

Nieuwe Europese regels met betrekking tot een groener gas voor airco's zorgt er voor dat "airco-onderhoud" bij een auto fors duurder wordt. Bij moderne wagens gaat het al vlug over een meerprijs van 100 euro.

Het opnieuw maken of het repareren van de airco belooft fors duurder te worden in de toekomst. Dat heeft allemaal te maken met een nieuw koelgas dat zo maar even 3 keer duurder is dan het gas dat het vervangt. Verschillende garages liegen er dan ook niet om, het nieuwe gas doet de prijs fors de hoogte in gaan.

Om je een idee te geven; het bijvullen van de auto-airco kost rond de 90 euro met het oude koelgas. Bijvullen met het nieuwe gas doet die prijs stijgen naar 199 euro. Een serieuze streep door de rekening van particulieren die besluiten hun airco terug op te frissen.

De oorzaak

Al decennia gebruikt de auto-industrie (net zoals andere industrieën) koelgas R134a voor airco's. Een relatief goedkoop goedje dat één probleem heeft; het is niet zo heel milieuvriendelijk. Om je een idee te geven, het is 1.430 keer slechter voor de atmosfeer dan CO2. Waardoor het begrijpbaar is dat Europa komaf wil maken van het goedje.

In 2013 werd dan ook HFO-1234yf in Europa voorgesteld als alternatief, een koelgas dat amper 4 keer slechter is dan CO2. Er hangt echter een nadeel aan vast, want het nieuwe koelgas dat ook R1234yc wordt genoemd is drie keer duurder dan R134a per kg. Sinds 2013 worden nieuwe auto's stelselmatig uitgerust met de nieuwe koelstof. Waardoor nu - na 6 jaar - de eerste particulieren geconfronteerd worden met de hoge "aircoprijs".

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Markske 18:13
afbeelding van Markske

En indien ik me niet vergis uiterst ontvlambaar

Techno Patat 09:13
afbeelding van Techno Patat

Bij ons is het een zelfde verhaal voor koelingen... als m’n diepvries of koelkast gas verliest en moet bijgevuld worden hou ik m’n hart al vast :(...

Dat gas is trouwens kunstmatig zo duur gemaakt door Europa. M’n koeltechnieker is onlangs op fabrieksbezoek gemogen bij een fabrikant van airco’s en koelmotoren die geleverd worden inclusief gas.
Daar stonden duizenden patronen gas en als hij vroeg hoe ze zo een voorraad in godsnaam allemaal betalen: Ah wij importeren dat zelf uit Africa, kost daar een paar euro/kg...

Grunt 10:11
afbeelding van Grunt

R1234yf kost voor een professioneel bedrijf ongeveer 250 euro voor 5 kg. Dat is inderdaad 3 keer duurder dan R134a.

Anderzijds heeft een airco met R1234 minder koelmiddel nodig, ongeveer 400g ipv 600g.
De meerkost in materiaal is dus €9.

Als er bedrijven zijn die daarvoor een meerprijs van €99 aanrekenen, dan zijn dat profiteurs.

O, en R1234yf is in principe brandbaar, maar wel 25000 keer minder dan benzine.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws