Dit najaar lanceert Opel een opgefriste versie van de Astra. Die pakt niet zozeer uit met een visuele evolutie, wel met een technologische sprong. Want Opel steekt een nieuwe generatie in huis ontwikkelde motoren onder de kap. Met CO2-uitstoten die vlot onder de 100 g/km duiken. Al zit er een addertje onder het gras... een Vlaams addertje.
"Vijf motoren onder 100 g/km CO2: Nieuwe Opel Astra nu te bestellen!" Met die kop pakt Opel vandaag uit. Best indrukwekkend, gezien de strengere CO2-normen die Europa volgend jaar oplegt. Of anders gezegd; Opel wil duidelijk maken dat verkoopstopper Astra klaar is voor 2020. Of toch niet als Vlaanderen het voor het zeggen heeft.
NEDC VS WLTP
Met een rits hypermoderne drie- en viercilinder diesel- en benzinemotoren wil Opel de Astra naar het volgende plan tillen. Een plan dat ze niet konden bereiken onder de vleugels van GM. Met PSA (Peugeot, Citroën) aan het roer is er blijkbaar wel plaats voor een technische revolutie. Straffer nog is dat Opel op het eerste gezicht zelf in huis ontwikkelde motoren in de Astra aanbiedt. Een 1.2-liter driecilinder benzine die in alle vermogensversies (110, 130, 145) 99 g/km CO2 voor kan leggen én een 1.5 liter viercilinder diesel die 94 g/km C02 voorlegt. Ongeacht of je nu voor 105 dan wel voor 122 pk gaat.
Klinkt goed. Alleen gaat het over zogenaamde herberekende NEDC-cijfers. Anders gezegd; Opel heeft haar motoren getest via de nieuwe WLTP-meetmethode maar mag de cijfers nog positief aanpassen. Een berekening die trouwens met goedkeuring van Europa gebeurt. Eén probleem echter... zo plant onze nieuwe regering vanaf 2020 de WLTP-norm te introduceren in Vlaanderen. Waardoor de benzinemotor plots geen 99 g/km maar wel 119 g/km uitstoot. De dieselversie ziet zijn CO2-cijfer dan weer stijgen van 94 g/km naar 117 g/km. Cijfers die zullen gebruikt worden voor de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting.
Honderden euro's meer
Wat de impact van die overschakeling is zonder aangepaste wetgeving is pijnlijk duidelijk met deze opgefriste Astra als voorbeeld. Nemen we de Astra 1.2 turbobenzine met 110 pk als voorbeeld en bekijken we de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting voor en na WLTP-omschakeling, dan ziet dat er ongeveer zo uit:
(Huidige) NEDC-berekening:
BIV: 154 euro
Jaarlijkse verkeersbelasting: 122 euro
WLTP-berekening vanaf 2020:
BIV: 166 euro
Jaarlijkse verkeersbelasting: 258 euro
Voor de 1.5-liter turbodiesel met 105 pk zien de cijfers er zo uit:
(Huidige) NEDC-berekening:
BIV: 260 euro
Jaarlijkse verkeersbelasting: 569 euro
WLTP-berekening vanaf 2020:
BIV: 277 euro
Jaarlijkse verkeersbelasting: 708 euro
Meteen vallen twee zaken op; enerzijds mag je vanaf 2020 een forse stijging in verkeersbelasting verwachten voor in essentie dezelfde auto, anderzijds worden diesels - hoewel een lagere CO2-uitstoot én amper NOx-uitstoot - fel benadeeld. Geen unieke vaststelling voor deze Astra, want beslist onze nieuwe Vlaamse regering daadwerkelijk in 2020 BIV en verkeersbelasting te gaan berekenen op WLTP-cijfers, dan zal de schatkist riant aangevuld worden op kosten van de particulier. Leasingrijders vallen namelijk onder een ander stelsel. Pervers? Zonder twijfel.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 5 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden