Ongevallen met elektrische auto’s en hybrides confronteren hulpdiensten met nieuwe risico’s. Het brand- en explosiegevaar van de batterij en elektrische componenten maken de hulpverlening complexer. Toeleverancier Bosch wil dat nu verhelpen.
Wanneer een elektrische auto of een hybride in een ongeval betrokken geraakt, kan schade aan de batterijen of aan de bekabeling het koetswerk onder stroom zetten of moeilijk te blussen brand veroorzaken. Om dat risico in de kiem te smoren, moet de batterij eigenlijk zo snel mogelijk worden losgekoppeld. Maar dat is natuurlijk geen sinecure.
Bosch heeft nu een oplossing bedacht. De technologiereus heeft speciale halfgeleiders ontwikkeld die een pyrotechnisch systeem aansturen. Wanneer er een impact wordt gedetecteerd, zorgen minuscule, gecontroleerde explosies ervoor dat de verbinding tussen het batterijpakket en de kabels wordt doorbroken en de batterij dus wordt losgekoppeld. Het risico op elektrische schokken of brand neemt daardoor stevig af.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 6 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 23 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden