“Noodremhulp kan aanrijdingen met voetgangers meestal niet vermijden”

AAA aanrijding voetganger noodrem

Auto’s die zijn uitgerust met een noodremhulp met voetgangersherkenning blijken in de praktijk weinig efficiënt te werken. ‘s Nachts werken ze zelfs helemaal niet. Dat schrijft de Amerikaanse automobilistenvereniging AAA.

In tests die de Amerikaanse automobilistenvereniging AAA uitvoerde, blijkt dat auto’s die zijn uitgerust met een noodremhulp met voetgangersherkenning in het beste geval maar in 40 procent van de gevallen een aanrijding kunnen vermijden. Hoe kleiner de voetganger of hoe hoger de snelheid, des te slechter de resultaten. In het donker blijken dergelijke noodremsystemen zelfs helemaal niet te werken, stelt de AAA vast.

Vier scenario’s

Voor de tests gebruikte de automobilistenvereniging vier courante auto’s, waarvan er twee ook bij ons in Europa verkrijgbaar zijn: de Tesla Model 3, Toyota Camry, Chevrolet Malibu en Honda Accord. Van elke auto werden de rijhulpsystemen getest die de constructeur standaard of optioneel aanbiedt. De AAA testte met behulp van dummy’s vier scenario’s: een overstekende volwassene, een kind dat van tussen twee geparkeerde auto’s opduikt, een auto die rechts afslaat en een overstekende voetganger tegenkomt, en een auto die geconfronteerd wordt met twee volwassen voetgangers aan de kant van de weg.

AAA aanrijding voetganger noodrem

In het beste geval bleken de rijhulpsystemen maar 40 procent van de aanrijdingen te kunnen vermijden: bij daglicht, wanneer de volwassene oversteekt, en de auto aan komt rijden met een snelheid van 32 km/u. Wanneer de tests moeilijker werden, bijvoorbeeld door twee voetgangers te laten opduiken of een kind over te laten steken, bleek de noodremhulp minder efficiënt te reageren. De twee voetgangers werden in 80 procent van de gevallen aangereden, het kind in 89 procent van de gevallen.

Helemaal dramatisch werd het wanneer de tests moeilijker werden. Bij een snelheid van 48 km/u, wanneer de auto rechts afsloeg, of in het donker bleek geen enkel rijhulpsysteem adequaat in te grijpen. Nochtans gebeuren in dergelijke situaties de meeste ongevallen met voetgangers, zegt de AAA.

“Moeten verder ontwikkeld worden”

“Het belang van dergelijke rijhulpsystemen staat niet ter discussie”, zegt Greg Brannon van de AAA. “Maar ze moeten verder ontwikkeld worden, want ze zijn duidelijk nog verre van perfect. De chauffeur moet alleszins te allen tijde zijn aandacht op de weg houden.”

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws