Vanavond is het zover. Dan wordt de huidige Golf, die in 2012 debuteerde, na zeven jaar afgelost door de nieuwe. Wij blikken nog even terug op de Golf 7 in zeven weetjes.
1. Derde meest gebouwde Golf ooit
Met ongeveer 6 miljoen stuks die van de band gerold zijn is de Golf 7 de derde populairste Golf sinds nummer 1 in 1974. Dat blijft met 6,99 miljoen exemplaren nog steeds de populairste, gevolgd door de Golf 2, met 6,3 miljoen exemplaren. Voor de volledigheid: de Golf 3, 4, 5 en 6 liepen respectievelijk 4,83 miljoen, 4,99 miljoen, 3,4 miljoen en 2,8 miljoen keer van de band.
2. Langer in productie dan gepland
Eind 2016 gonsde het van de geruchten dat de Golf 8 in aantocht was. Logisch: sinds de Golf 3 bleef een Golf-generatie nooit langer dan zes jaar in productie. De Golf 5 zong het maar vijf jaar uit, de Golf 6 zelfs maar vier. Toch kondigde Volkswagen geen nieuw model aan, maar een facelift: de Golf 7.5. Er doen verschillende verklaringen de ronde waarom de Golf 8 er nu pas is: omdat VW met dieselgate andere katten te geselen had, omdat de WLTP-cyclus eraan kwam, omdat de software nog niet op punt stond, omdat er nog genoeg aandacht naar de ID3 moest gaan, enzovoort.
3. Eerste Golf op MQB
Tegenwoordig zijn alle modellen met dwarsgeplaatste motor in de Volkswagen-groep gebaseerd op het MQB-platform. Het drukt niet alleen de ontwikkelingskosten, maar verkort de assemblagetijd ook aanzienlijk. Een begrip dat al even meegaat, zou je denken, maar toch is de Golf 7 de eerste Golf op dat platform. De Golf 6 gebruikte namelijk nog het PQ35-platform, dat in de Golf 5 debuteerde in 2003...
4. Eerste Golf met zoveel alternatieve brandstoffen
Het MQB-platform maakte ook de komst van alternatieve brandstoffen in de Golf makkelijker. Dat waren er behoorlijk wat. Naast de klassieke TSI en TDI op benzine en diesel kreeg de Golf 7 voor het eerst ook een productiemodel op CNG (de TGI), een plug-inhybride (GTE) en een volledig elektrische versie (e-Golf). Of de nieuwe Golf 8 nog een e-versie krijgt, is niet zeker – daarvoor is er immers de ID3 – maar Volkswagen plant sowieso mild hybrids en meer plug-inhybride varianten.
5. Eerste Golf met zoveel sportieve varianten
Nog een langer lijstje dan dat van de alternatieve brandstoffen is dat van de sportieve varianten: de klassieke Golf GTI en intussen ook onvermijdelijke Golf R werden in de carrière van de Golf 7 aangevuld met een GTI Performance, GTI Clubsport, GTI Clubsport S en GTI TCR. Technisch gezien beschouwde Volkswagen de Golf GTD ook als sportieve variant, maar die haalde als diesel nooit de kaap van 200 pk.
6. Laatste driedeurs-Golf
De Golf 7 is wellicht de laatste Golf die je nog als driedeurs kon krijgen. De nieuwe Golf 8 is er in eerste instantie alleen als vijfdeurs. De populariteit van minder praktische driedeursmodellen heeft de laatste jaren een duik genomen. De Golf 7 doet het sinds kort niet meer als driedeurs, net als de Seat Leon en Audi A3. Een segment lager is de VW Polo er ook nog alleen als vijfdeurs. Idem voor de Seat Ibiza en Audi A1. Volgens sommige geruchten zou er ook geen Golf Variant meer komen, maar omdat de break in Europa populair blijft, is dat nog niet zeker.
7. Populairste auto in ons land
Vorig jaar werden er in ons land 14.591 nieuwe exemplaren van de VW Golf ingeschreven. Daarmee liep de Duitser zowat 4.000 exemplaren voor op de tweede en derde populairste auto in ons land: de Renault Clio en Fiat 500. Opvallend: de Golf scoort goed als bedrijfswagen én bij particuliere kopers. De Clio valt dan weer meer in de smaak op de particuliere markt, de 500 als bedrijfswagen.
En nu?
Vanavond wordt de Golf 8 officieel voorgesteld. Maar – zoals dat vandaag steeds vaker gebeurt – vonden er al enkele beelden hun weg naar het web, ondanks de strikte geheimhouding van Volkswagen:
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 16 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 23 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden