Experts trekken haalbaarheid zelfrijdende auto in twijfel

Zelfrijdende auto

De volledig zelfrijdende auto staat voor de deur, zo klonk de tendens de afgelopen jaren. Nu beginnen experts de haalbaarheid van de hoogste mate van autonomie in twijfel te trekken. Is autonoom rijden op niveau 5 wel echt klaar, of überhaupt zelfs mogelijk?

Wie op een autosalon rondloopt en naar conceptcars kijkt, krijgt het idee dat een zelfrijdende auto zonder stuur zo goed als klaar is en aan de deur komt aankloppen. Niveau 5 heet dat in het vakjargon, de mate van autonomie waarin een auto volledig zelfstandig een traject aflegt van deur tot deur zonder dat daar de tussenkomst van een chauffeur of passagier voor nodig is.

Niveau 2 en 3

Vandaag is de zelfrijdende auto op niveau 2 bijna volledig ingeburgerd, in auto’s met adaptieve cruise control en rijstrookhulp die toelaten dat je enkele seconden je handen van het stuur kunt houden. Zelfs niveau 3, waarbij de chauffeur zijn aandacht effectief van de weg mag houden, hoeft in de praktijk alleen nog een wettelijke klip te omzeilen voor het ook bij ons ingang zal vinden.

Gaat het nu in sneltempo richting niveau 5? Nee, zo zeggen steeds meer experts: er zijn teveel verschillende soorten weginfrastructuur en teveel onvoorspelbare factoren waar een zelfrijdende auto rekening mee moet houden om binnen afzienbare tijd klaar en commercialiseerbaar te zijn.

Zelfrijdende auto

“Verkoopbaar product nog veraf”

James Kuffner, die meewerkte aan Googles zelfrijdende auto en nu Toyota’s onderzoeksafdeling rond autonoom rijden en kunstmatige intelligentie leidt, zegt dat prototypes perfect mogelijk zijn, maar dat een verkoopbaar product nog veraf is. Toyota wil vanaf 2020 auto’s hebben die volledig autonoom op de snelweg kunnen rijden, om dan pas richting lokale wegen te kijken.

Dat heeft tijd nodig, zegt Kuffner, die zegt dat een volledig zelfrijdende auto vandaag nog veel beperkingen vraagt: “Een afgebakend gebied, weinig verkeer, mooi weer, tragere snelheden,… Dat is wat we vandaag kunnen uitrollen. Maar de vraag is hoeveel grenzen we moeten afbakenen en wat de meerwaarde dan is.”

Zelfrijdende auto

Onvoorspelbaar wegennet

En dan zijn er nog de verschillende internationale wetgevingen en de weginfrastructuur die van land tot land verschilt. Zelfs Steve Wozniak, medeoprichter van Apple en ooit fervent voorstander van de zelfrijdende auto, ziet de onvoorspelbaarheid van het wegennet als het grootste struikelblok. “Als we wegen uniform en voorspelbaar zouden maken, ze perfect in kaart zouden kunnen brengen, vrij zouden kunnen houden van afval of wegenwerken, dan maakt niveau 5 een kans”, zegt Wozniak.

“We hebben het grote publiek doen geloven dat een auto nieuwe of onvoorspelbare situaties zou kunnen verwerken en perfect zou weten wat hij ermee moet doen. Maar dat is vandaag nog niet realistisch. Ik vraag me zelfs af of ik zelf niveau 5 ooit nog zal zien.” Wozniak ziet zelfrijdende technologie vandaag liever gebruikt worden als vangnet voor de chauffeur, wanneer die in een moeilijke situatie terechtkomt.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 6 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
andre123 13:29
afbeelding van andre123

t'is niet de eerste keer dat enkele dromers hun wensen voor werkelijk houden.
grote vraag is,wil de meerderheid van de chauffeurs het wel?
wat mij betreft mogen ze hun speelgoed uitpakken in een pretpark.

Jasper 15:09
afbeelding van Jasper

Waren er geen dromers geweest reden we nu nog met paard en kar. Vroeger waren mensen ook bang van auto's, treinen, vliegtuigen, ... noem maar op. Gewoon omdat ze het niet kenden. Maar wat nu ondenkbaar is kan binnen 20 jaar heel normaal zijn.

4g63 15:41
afbeelding van 4g63

LGV's stoppen als een fotocel iets ziet wat ze op dat moment niet mag zien, na stilstand word dan direct gekeken of het veilig is om verder te rijden, met een paar LGV's die mekaar kruisen gaat dit meestal een half uur tot een uur goed zonder menselijke tussenkomst, k denk dat je met zelfrijdende wagens ook zoiets kan verwachten, t gaat veiliger zijn, maar dat je autorit langer gaat duren, daar ben k vrij zeker van, dat dan weer wel.

Quin 08:11
afbeelding van Quin

Ik denk dat dit een alles of niets verhaal is. Ofwel rijden we allemaal met autonome wagens niveau 5, ofwel niemand.

Het risico is te groot om het menselijk element nog te hebben. Stel je maar de discussies en rechtzaken voor als er ongevallen gebeuren tussen autonome en menselijk bestuurde wagens.

andre123 08:24
afbeelding van andre123

niets dus,
of ga je binnen een bepaalde termijn zeggen,en nu mag niemand meer zelf rijden,
en alle nog gewoon rijdende auto's moeten vernietigd worden?

gino vanloy 10:36
afbeelding van gino vanloy

De mens en zijn megalomane dwaasheid, zichzelf tot een soort goddelijk creator verheffen boven elk materie en wezen! We zijn reeds voorbij het punt waar technologie ten dienste staat van de mens, de mens staat reeds ten dienste van de technologie, het totaal omgekeerde van het uitgangspunt en schadelijk in elk van zijn ontspoorde pistes! Stop deze onzin en laat de mens terug mens zijn en leven en niet de slaaf van de" narcist" met een psychisch dwangmatige storing! Begrijp het mens zijn en dan stopt die drang automatisch en dat wil niet zeggen dat technologie niet kan zijn, enkel met een totaal andere insteek en zelfbeperking tot het vermijden van wereldwijde dominante machten over de mens, zowel in gemeenschap als individu!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws