Bandenproducent Goodyear pakt dit jaar stevig uit met haar nieuwe SoundComfort-technologie. Via een vederlicht schuimkussen worden banden tot wel de helft stiller! Met fluisterstille elektrisch auto's op komst geen overbodige luxe. Al is de technologie beschikbaar voor een rits auto's, klein of groot.
We denken er vaak niet over na maar autoconstructeurs investeren miljarden in de geluidsdemping van auto's. Want een stillere auto zorgt voor een meer ontspannen rijervaring. Minder hoofdpijn, minder gedreun, minder stress en een betere oplettendheid. Ook bandenfabrikanten werken volop aan stillere banden. Zoals Goodyear die met haar SoundComfort-technologie vecht tegen migraine!
Kussentje voor het oor
Niet rechtstreeks natuurlijk. Al is het impressionant dat een stukje schuim in de band datzelfde stuk rubber zo maar even de helft stiller kan maken tijdens het rijden. En banden zijn samen met wind, motor en rijsnelheid de grootste oorzaak van lawaai in een voertuig. Al durft dat bij Kenny om de hoek ook wel eens zijn koffervolle stereo-installatie zijn.
Enfin, terug naar de technologie! Dankzij een vederlicht schuimkussen in de band worden luchttrillingen opgevangen. Klinkt simpel, is het - technologisch - hoogstwaarschijnlijk niet. Omdat het kussen zo moest worden ontwikkeld dat het überhaupt geluid reduceert maar anderzijds geen impact heeft op verbruik, rolweerstand en snelheid. Het resultaat? Een geluidsreductie tot 4 dbA. Of in mensentaal: in de meest extreme gevallen maar liefst 50% minder rolgeluid.
Van 3 tot Maybach
Als je dacht dat dit experimentele technologie is, denk opnieuw! Want vandaag kan je gewoon al banden van GoodYear kopen met SoundComfort-tech aan boord. De technologie is beschikbaar op zomer- en winterbanden voor modellen van de BMW 3 Reeks tot een Mercedes-Maybach. Een lijst van beschikbare bandenmaten vind je HIER, een lijst met bandensoorten en voorbeelden van auto's vind je HIER.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 4 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 7 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 8 uur geleden