Betrouwbaarheid automerken: Aziaten scoren het best

Test Aankoop betrouwbaarheid automerken

Auto’s van Japanse en Zuid-Koreaanse merken scoren consequent goed als het op betrouwbaarheid aankomt. Klassieke Europese merken doen het dan weer minder. Dat blijkt uit een jaarlijkse enquête van Test Aankoop.

Consumentenorganisatie Test Aankoop vroeg meer dan 40.000 auto-eigenaars naar de leeftijd, kilometerstand en defecten van hun auto. Uit de betrouwbaarheidsscore die Test Aankoop daarop berekende, blijkt dat Aziatische automerken goed tot zeer goed scoren. Uitschieter blijkt vooral Toyota, terwijl Mazda en Suzuki ook een mooi resultaat neerzetten. Ook Zuid-Koreaanse merken als Hyundai, Kia en SsangYong combineren betrouwbare producten met tevreden klanten.

Europees minder

Klassieke Europese merken als Renault, Opel, Seat, Peugeot of Fiat doen het dan weer duidelijk minder. “Fiat, Alfa Romeo, Opel, Lancia, Citroën en Peugeot worden ook vaker geciteerd als we vragen naar hoe vaak specifieke problemen voorkomen”, zegt Test Aankoop. “Bij Citroën gaat het bijvoorbeeld over problemen aan het elektrisch systeem (ruiten, lichten enzovoort), het remsysteem, de verwarming/airco en de uitlaat. Opel-rijders laten meer problemen met de motor en de voeding en de koeling daarvan en met de motorelektronica optekenen.”

De mindere resultaten gelden niet voor alle Europese merken: premiummerken scoren opnieuw beduidend beter. “De wagens uit de hogere klasse, van Audi, BMW en Mercedes, krijgen over het algemeen wel een prima beoordeling”, aldus de consumentenorganisatie.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Adriaan 14:06
afbeelding van Adriaan

“Bij Citroën gaat het bijvoorbeeld over problemen aan het elektrisch systeem (ruiten, lichten enzovoort), het remsysteem, de verwarming/airco en de uitlaat. Opel-rijders laten meer problemen met de motor en de voeding en de koeling daarvan en met de motorelektronica optekenen.”

Dit is iets dat ik echt zo frappant vind dat het eigenlijk gewoon bijzonder is. Als je pakweg 20 jaar geleden zou vragen, wat zijn de gemiddelde problemen aan je opel of citroen zou je hetzelfde antwoord krijgen als vandaag :D Some things never change zeker?

GLENN 16:51
afbeelding van GLENN

Inderdaad, dit doet me met heimwee terugdenken aan de Citroën cx van mijn vader. Dat ding startte meer niet dan wel en daar is de uitlaat ook een keer of 3 onderuit gevallen op 2 jaar tijd. Van miserie weggedaan. Hartverwarmend dat sommige merken nog de moeite doen om het verleden in ere te houden :-)

4g63 21:14
afbeelding van 4g63

Als je remde ging er een rood 'stop' lampje branden, hoeveel olie dat daar ooit is bijgedaan weet k ni maar er ging geen maand vooorbij, de mijne is roestgevoelig maar zo'n cx op leeftijd zonder de juiste zorg, man toch.
Ons vader had een 2.5 diesel, ni vooruit te branden.
Maar: zetels waren zachter en beter dan in de living, die wegligging was ongeëvenaard, dashboard is nu futuristisch en toen al helemaal. En die uitstraling he,

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws