Vandaag is het Brexitdag. En of je nu voor of tegen die gekke eilandbewoners bent, we kunnen er niet omheen dat de Britten enkele tijdloze klassiekers hebben voortgebracht. Dit zijn er zeven die wij op de redactie een warm hart toedragen. Net als die gekke eilandbewoners. Good riddance to them, the freeloading bastards!
1. Jaguar E-Type
Je kunt het niet ontkennen, beste lezer: als je zelfs complimenten krijgt van Enzo Ferrari, dan ben je iets goeds aan het doen. Met de E-Type bracht Jaguar in 1961 wellicht een van de mooiste auto’s ooit gebouwd uit. De Series I is de meest pure, de Series II en III werden wat aangelengd onder invloed van vooral Amerikaanse wetgeving.
2. McLaren F1
Vandaag zo gewoon als wat, in de jaren 90 compleet bonkers: een hypercar die 384 km/u haalt. De McLaren F1 deed het, lang voor het merk zich volledig toelegde op super- en hypercars. Nog straffer: de BMW-motor die de Britten gebruikten deed het zonder hulp van turbo’s of elektromotoren. En hebben we het al over de cabine gehad? Compleet bonkers dus.
3. Lotus Seven
In de Britse autogeschiedenis kunnen we niet om Lotus-oprichter Colin Chapman heen. De light makes right-filosofie van de Brit komt misschien nog het best tot uiting in de Lotus Seven. Met een laag gewicht had Chapman maar een lichte motor nodig voor sterke prestaties. De geestelijke voorvader van de Lotus Elise dus, deze Seven, en uiteraard van de Caterham Sevens en Donkervoorts van deze wereld.
4. Range Rover Classic
Jazeker, de Land Rover Defender blijft wellicht de meest legendarische Land Rover, maar het Britse merk had al een tijdje door dat er een markt bestond voor meer luxueuze en comfortabele offroaders. In 1970 verscheen dan de eerste Range Rover, die er ongetwijfeld het coolst uitziet als driedeurs. Niets beter om in alle comfort onherbergzaam gebied door te waften dan een Range Rover, toch?
5. Aston Martin DB5
Een van de coolste Bondauto’s blijft de Aston Martin DB5. Dit toonbeeld van sixties cool met koetswerk van Carrozzeria Touring Superleggera is door zijn beperkt productieaantal (een duizendtal exemplaren) en zijn imago als ultieme Bondauto helaas ook peperduur. Reken maar dat je er ettelijke miljoenen voor moet ophoesten. Toch die E-Type dan maar?
6. Morris Mini-Minor
Oftewel de Austin Seven. Oftewel: de Mini. Eveneens een toonbeeld van sixties cool, maar dan compact en vindingrijk in plaats van duur, snel en luxueus. Sir Alec Issigonis slaagde erin om zoveel mogelijk ruimte te benutten op een zo klein mogelijk oppervlak. De rally-, bestelwagen- en andere afgeleiden wisten op veertig jaar tijd een gigantische fanbase te bereiken, en uiteindelijk ook de Duitse marketingafdeling van BMW.
7. MG MGB
Een kleine tweezitter is misschien wel het summum van Brits rijplezier, en de MG MGB maakte dat bereikbaar voor heel wat autoliefhebbers wereldwijd. Vooral met compacte viercilinder, maar er volgden ook versies met zes-in-lijn en met V8, te weten de MGC en MGB GT V8. En de GT met vast dak? Da’s misschien nog wel de knapste verschijning van deze kleine MGB.
Welke briljant Britse bolides ontbreken er volgens jullie nog? Laat het even hieronder weten in de comments!
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 4 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 15 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 19 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 20 uur geleden