Byebye Britain: 7 briljant Britse bolides

Britse auto's oldtimers klassiekers

Vandaag is het Brexitdag. En of je nu voor of tegen die gekke eilandbewoners bent, we kunnen er niet omheen dat de Britten enkele tijdloze klassiekers hebben voortgebracht. Dit zijn er zeven die wij op de redactie een warm hart toedragen. Net als die gekke eilandbewoners. Good riddance to them, the freeloading bastards!

1. Jaguar E-Type

Je kunt het niet ontkennen, beste lezer: als je zelfs complimenten krijgt van Enzo Ferrari, dan ben je iets goeds aan het doen. Met de E-Type bracht Jaguar in 1961 wellicht een van de mooiste auto’s ooit gebouwd uit. De Series I is de meest pure, de Series II en III werden wat aangelengd onder invloed van vooral Amerikaanse wetgeving.

Britse auto's oldtimers klassiekers

2. McLaren F1

Vandaag zo gewoon als wat, in de jaren 90 compleet bonkers: een hypercar die 384 km/u haalt. De McLaren F1 deed het, lang voor het merk zich volledig toelegde op super- en hypercars. Nog straffer: de BMW-motor die de Britten gebruikten deed het zonder hulp van turbo’s of elektromotoren. En hebben we het al over de cabine gehad? Compleet bonkers dus.

Britse auto's oldtimers klassiekers

3. Lotus Seven

In de Britse autogeschiedenis kunnen we niet om Lotus-oprichter Colin Chapman heen. De light makes right-filosofie van de Brit komt misschien nog het best tot uiting in de Lotus Seven. Met een laag gewicht had Chapman maar een lichte motor nodig voor sterke prestaties. De geestelijke voorvader van de Lotus Elise dus, deze Seven, en uiteraard van de Caterham Sevens en Donkervoorts van deze wereld.

Britse auto's oldtimers klassiekers

4. Range Rover Classic

Jazeker, de Land Rover Defender blijft wellicht de meest legendarische Land Rover, maar het Britse merk had al een tijdje door dat er een markt bestond voor meer luxueuze en comfortabele offroaders. In 1970 verscheen dan de eerste Range Rover, die er ongetwijfeld het coolst uitziet als driedeurs. Niets beter om in alle comfort onherbergzaam gebied door te waften dan een Range Rover, toch?

Britse auto's oldtimers klassiekers

5. Aston Martin DB5

Een van de coolste Bondauto’s blijft de Aston Martin DB5. Dit toonbeeld van sixties cool met koetswerk van Carrozzeria Touring Superleggera is door zijn beperkt productieaantal (een duizendtal exemplaren) en zijn imago als ultieme Bondauto helaas ook peperduur. Reken maar dat je er ettelijke miljoenen voor moet ophoesten. Toch die E-Type dan maar?

Britse auto's oldtimers klassiekers

6. Morris Mini-Minor

Oftewel de Austin Seven. Oftewel: de Mini. Eveneens een toonbeeld van sixties cool, maar dan compact en vindingrijk in plaats van duur, snel en luxueus. Sir Alec Issigonis slaagde erin om zoveel mogelijk ruimte te benutten op een zo klein mogelijk oppervlak. De rally-, bestelwagen- en andere afgeleiden wisten op veertig jaar tijd een gigantische fanbase te bereiken, en uiteindelijk ook de Duitse marketingafdeling van BMW.

Britse auto's oldtimers klassiekers

7. MG MGB

Een kleine tweezitter is misschien wel het summum van Brits rijplezier, en de MG MGB maakte dat bereikbaar voor heel wat autoliefhebbers wereldwijd. Vooral met compacte viercilinder, maar er volgden ook versies met zes-in-lijn en met V8, te weten de MGC en MGB GT V8. En de GT met vast dak? Da’s misschien nog wel de knapste verschijning van deze kleine MGB.

Britse auto's oldtimers klassiekers

Welke briljant Britse bolides ontbreken er volgens jullie nog? Laat het even hieronder weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Nick Van Hemelryck 15:11
afbeelding van Nick Van Hemelryck

Nog steeds aan het hopen op de terugkeer van Rover. Daar zouden ze bij JLR (die de merkrechten bezit) toch echt eens over moeten nadenken!

Uw reactie