Aston Martin: “We willen het Britse Ferrari worden”

Aston Martin toekomst

De Britse constructeur Aston Martin heeft in zijn glazen bol laten kijken. Mede-eigenaar Lawrence Stroll en CEO Andy Palmer doen na het turbulente jaar 2019 en de investeringssaga de nabije toekomst van het merk uit de doeken.

F1-miljardair Lawrence Stroll is met zijn consortium sinds kort mede-eigenaar van Aston Martin. Hij heeft alle vertrouwen in zichzelf en in de toekomst: “Een financiële investeerder is natuurlijk een zaak, maar iemand die ervaring heeft met het uitbouwen van luxemerken een andere”. Dat brengt volgens Stroll de nodige stabiliteit voor de start van een belangrijk model als de DBX. De Canadees ziet potentieel in het noodlijdende Britse merk: “De producten zijn uitstekend, de ingenieurs die hier werken ook”, vertelt hij aan Autocar.

Belangrijk voor Stroll is de Formule 1, en het omdopen van zijn Racing Point-team naar het Aston Martin F1-team. De Canadees beschouwt de F1 als een van de fundamenten van de nieuwe richting die Aston Martin ingaat: de racesport is volgens hem namelijk niet alleen het perfecte uithangbord voor nieuwe interesse in het merk, maar ook om technologie te ontwikkelen en te testen die later ingang vindt in de productiemodellen van Aston.

Aston Martin toekomst

Britse Ferrari

Aston Martin-CEO Andy Palmer is blij met de komst van Stroll. De Canadees heeft in het verleden Ferrari’s in zijn thuisland geïmporteerd, en is dus vertrouwd met de strategie van de succesvolle Aston Martin-concurrent. “Dat is de strategie die wij ook willen toepassen op Aston Martin”, zegt Palmer aan Autocar. “We willen minder auto’s verkopen, maar die winstgevender maken. Klanten moeten dus hun auto volledig kunnen samenstellen en wachten dan op de levering vanuit de fabriek. We willen dus het Britse Ferrari worden”.

De Britse constructeur wil de komende jaren dus het roer omgooien om zijn businessmodel weer op de rails te krijgen. De eerste prioriteit ligt daarom bij het wegwerken van de stock en de verhouding tussen vraag en aanbod weer in balans brengen. Eens daarna de DBX succesvol gelanceerd, is het de beurt aan de modellen met middenmotor: de Valkyrie dit jaar, de Valhalla in 2022 en een nieuwe Vanquish, dus met middenmotor, in 2023.

Aston Martin toekomst

“Elektrisch later”

Ook hybridemodellen en plug-inhybrides zijn van belang voor de strengere Europese CO2-doelstellingen. Pas daarna ziet Aston Martin ruimte voor een elektrisch model, een project dat in de koelkast werd gestopt maar nog niet finaal afgeschreven is. Een elektrische Lagonda volgt dus ten vroegste in 2024.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws