De Franse constructeur Renault stopt met de verkoop van brandstofauto’s op de Chinese markt. Het merk wil er voortaan alleen lichte bedrijfsvoertuigen en elektrische voertuigen verkopen.
Renault verkoopt zijn aandeel in de joint venture Dongfeng Renault Automotive Company. Samen met Dongfeng opende de Franse constructeur in 2016 een fabriek in Wuhan, de stad waar de corona-pandemie begon. In de Chinese stad worden de Captur, Kadjar en Koleos voor de Chinese markt gebouwd.
De Franse constructeur legt de klemtoon op de verdere uitbouw van de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen en van elektrische voertuigen via bestaande joint ventures. Aandrijflijnen en componenten wil Renault wel nog blijven bouwen voor Dongfeng.
De strategiewijziging past in de nieuwe koers die alliantiepartners Renault, Nissan en Mitsubishi uittekenen. Elk merk van de alliantie moet de referentie worden binnen een bepaalde regio. Voor China wordt dat Nissan, dat vorig jaar nog 1,55 miljoen auto’s verkocht op de Chinese markt, tegenover net geen 180.000 auto’s voor Renault.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 14 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden