De autosector is op dit moment cash aan het verbranden als een malle. Want hoewel de zaak blijft draaien, wordt er geen of amper verkoop genoteerd. Er wordt dus kritisch gekeken naar de uitgaven. Ook bij Volvo, waar ze met minder R&D en minder facelifts de schade van de Corona-lockdown willen beperken.
De wereldindustrie staat de komende maanden voor een extreem zware taak om de brokken gecreëerd door het Corona-virus te lijmen. Ook de autosector deelt riant in de klappen. Waardoor je als automerk kritisch moet durven kijken naar je modus operandi. Terwijl verschillende automerken dit achter de deuren doen is het Zweedse Volvo vrij open in de informatie die het wereldkundig maakt.
EV en Autonoom blijven prioriteit
Zo heeft CEO Håkan Samuelsson aan Automotive News Europe laten weten dat Volvo wil besparen op twee belangrijke pijlers. Specifiek gaat het dan over R&D-kosten, anderzijds over facelifts. Samuelsson zegt dat Volvo op dit moment bezig is met duizenden kleine R&D-projecten. Het merk gaat zich nu de vraag stellen of ze allemaal wel even belangrijk zijn. Projecten met de focus op EV en autonoom rijden blijven evenwel buiten schot. Omdat die té belangrijk zijn om te laten kabbelen.
Daarnaast zal er ook gekeken worden naar de facelifts voor verschillende producten. Zo'n facelift, hoe klein ook, kost handenvol geld. Zo moeten buiten de nieuwe bumpers ook alle brochures en marketingstrategieën aangepast worden. Dealers moeten workshops krijgen, er moeten evenementen worden georganiseerd om de wagen te lanceren. Geld dat je als automerk nu liever niet uit geeft. Het Amerikaanse GM liet trouwens eerder ook al weten facelifts voor enkele modellen uit te stellen.
Glazen bol
De stappen die Volvo neemt zijn trouwens belangrijk voor de Europese autosector. Zo was Volvo één van de eerste Europese merken die zwaar getroffen werd door het Corona-crisis. Simpelweg omdat het merk nauwe banden heeft met China en daar gigantisch veel verkoop draait. Je kan dus zeggen dat Volvo enkele maanden "voorsprong" heeft op merken zoals Audi en BMW. De keuzes die Volvo neemt kan je dus zien als een potentieel scenario voor de gehele autosector.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 12 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden