Volvo hoopt met minder R&D en facelifts Corona-schade te beperken

Volvo Corona Crisis 2020

De autosector is op dit moment cash aan het verbranden als een malle. Want hoewel de zaak blijft draaien, wordt er geen of amper verkoop genoteerd. Er wordt dus kritisch gekeken naar de uitgaven. Ook bij Volvo, waar ze met minder R&D en minder facelifts de schade van de Corona-lockdown willen beperken.

De wereldindustrie staat de komende maanden voor een extreem zware taak om de brokken gecreëerd door het Corona-virus te lijmen. Ook de autosector deelt riant in de klappen. Waardoor je als automerk kritisch moet durven kijken naar je modus operandi. Terwijl verschillende automerken dit achter de deuren doen is het Zweedse Volvo vrij open in de informatie die het wereldkundig maakt.

EV en Autonoom blijven prioriteit

Zo heeft CEO Håkan Samuelsson aan Automotive News Europe laten weten dat Volvo wil besparen op twee belangrijke pijlers. Specifiek gaat het dan over R&D-kosten, anderzijds over facelifts. Samuelsson zegt dat Volvo op dit moment bezig is met duizenden kleine R&D-projecten. Het merk gaat zich nu de vraag stellen of ze allemaal wel even belangrijk zijn. Projecten met de focus op EV en autonoom rijden blijven evenwel buiten schot. Omdat die té belangrijk zijn om te laten kabbelen.

Volvo Corona Crisis 2020

Daarnaast zal er ook gekeken worden naar de facelifts voor verschillende producten. Zo'n facelift, hoe klein ook, kost handenvol geld. Zo moeten buiten de nieuwe bumpers ook alle brochures en marketingstrategieën aangepast worden. Dealers moeten workshops krijgen, er moeten evenementen worden georganiseerd om de wagen te lanceren. Geld dat je als automerk nu liever niet uit geeft. Het Amerikaanse GM liet trouwens eerder ook al weten facelifts voor enkele modellen uit te stellen.

Glazen bol

De stappen die Volvo neemt zijn trouwens belangrijk voor de Europese autosector. Zo was Volvo één van de eerste Europese merken die zwaar getroffen werd door het Corona-crisis. Simpelweg omdat het merk nauwe banden heeft met China en daar gigantisch veel verkoop draait. Je kan dus zeggen dat Volvo enkele maanden "voorsprong" heeft op merken zoals Audi en BMW. De keuzes die Volvo neemt kan je dus zien als een potentieel scenario voor de gehele autosector.

Volvo Corona Crisis 2020
Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws