De volgende generatie Volvo-modellen, die vanaf 2022 in productie zullen gaan, zal een lidarsensor krijgen. Die moet de auto’s in staat stellen om op de snelweg autonoom te kunnen rijden.
De ene constructeur heeft nog maar net zijn autonome technologie tijdelijk opgeborgen, of de volgende constructeur staat al klaar om ermee in de spotlights te gaan staan. Vanaf 2022 moet de volgende generatie Volvo’s in productie gaan, die het moduleerbare SPA2-platform gebruikt. Auto’s met dat platform kunnen een lidarsensor in hun dak geïntegreerd krijgen.
Die sensor maakt gebruik van laserpulsen en –reflectie om voorwerpen te detecteren en op basis daarvan in realtime een 3D-beeld te maken. In technologie rond autonoom rijden is een lidar een belangrijk element omdat het preciezer werkt dan camera’s en radars in complexe situaties.
Highway Pilot
De hardware kan dus standaard geïntegreerd zijn in de volgende generatie Volvo’s. Highway Pilot, de software die de rijtaak overneemt van de chauffeur zodat die zijn aandacht niet meer op de weg hoeft te houden, kan daarna draadloos worden geïnstalleerd en geüpdatet, zegt Volvo.
Dat zal wel pas kunnen wanneer de lokale wetgeving daaraan is aangepast – wat een struikelblok bleek te zijn voor Audi – maar ook wanneer Volvo vindt dat de snelweg in kwestie veilig genoeg is. Dat zal slechts stapsgewijs uitgebreid worden: “Voor ons is een veilige introductie van autonoom rijden een geleidelijke introductie”, zegt Volvo.
Luminar
Volvo slaat voor de Highway Pilot de handen in elkaar met Luminar, een startup uit Florida die gespecialiseerd is in lidartechnologie. Bedoeling is om de kostprijs van de technologie binnen de perken te houden, en ze ook te integreren in rijhulpsystemen op niveau 2. Op die manier zouden op termijn alle auto’s op het SPA2-platform standaard een lidarsensor krijgen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 4 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 6 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 10 uur geleden