Treurig nieuws uit Stuttgart, waar ingenieur Hans Mezger op 90-jarige leeftijd is overleden. Wie de naam niets zegt: Mezger verwierf vooral bekendheid door de luchtgekoelde zescilinder boxermotor die hij ontwierp voor de Porsche 911.
Mezgers carrière bij Porsche begon in 1956, en hij zou er zijn hele loopbaan doorbrengen. In 1960 belandde hij op de race-afdeling en werkte hij mee aan Porsches Formule 1-project. Hij ontwikkelde mee de 1,5 liter grote achtcilinder, waar hij ervaring opdeed in het ontwerp van verbrandingskamers. Dat zou later nog van pas komen bij het ontwerp van de zescilinder voor de Porsche 901/911.
Begin jaren 60 werkte Mezger aan de luchtgekoelde flat six met dry-sumpsysteem. Het basisontwerp van die motor zou jaren later nog dienstdoen, tot de Porsche 911 met de 996 overstapte op waterkoeling. De GT-modellen van de 996 en 997 borduurden voort op de motor van de 911 GT1, een motor die Mezger eveneens had ontworpen.
Naast zijn werk voor de 911 verwierf Mezger ook bekendheid als de man die de twaalfcilinder ontwierp voor de Porsche 917, en de 1,5 liter grote V6 uit de McLarens in de Formule 1 in de jaren 80. In de jaren 90 ging Mezger op pensioen, maar hij had nog steeds een 911 Carrera 3.0 in de garage staan. Hans Mezger werd 90.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 16 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 1 dag geleden