Dit zijn de 5 betaalbaarste elektrische auto’s die je nu nieuw kunt kopen

Goedkoopste elektrische auto prijs

Steeds meer constructeurs brengen dit jaar elektrische auto’s op de markt. Maar vaak blijven de prijzen voor particuliere kopers nog aan de hoge kant. Dat de premie van de Vlaamse overheid werd afgeschaft, helpt daarbij uiteraard niet. Wij snorden in de prijscatalogi de betaalbaarste elektrische auto’s van dit moment op.

Maar voor we dat doen, maken we enkele kanttekeningen. Een van de meest bepalende factoren voor de hoge prijs van een elektrische auto is de prijs van de batterij. Hoe groter de batterij, des te hoger de prijs. Maar eveneens: des te ruimer het rijbereik. De auto’s in deze lijst leggen dus weliswaar een relatief beperkte prijs voor, maar helaas ook een relatief beperkt rijbereik.

Daarnaast is deze lijst een momentopname van auto’s die je op dit moment nieuw kunt configureren en kopen. Jazeker, Volkswagen belooft met zijn ID.3 een instapversie van om en bij 30.000 euro. Maar die is er op dit moment nog niet. Bij een Citroën-dealer kom je wellicht nog ergens een verloren gewaande C-Zéro uit stock tegen. En Renault heeft nog steeds de Twizy, maar die is volgens de strikte letter van de wet geen auto. Maar goed, genoeg afgebakend en gedefinieerd, hier volgt de lijst!

1. Seat Mii Electric: 21.190 euro

Goedkoopste elektrische auto prijs

De kleine stads-Spanjaard kreeg een tweede leven als elektrische auto, net als zijn eveneens relatief gunstig geprijsde stalgenoten Skoda Citigo e-iV (21.600 euro) en Volkswagen e-Up (23.300 euro). In ruil daarvoor krijg je een batterij van 36 kWh en een WLTP-rijbereik van 260 kilometer.

2. Smart EQ ForTwo: 24.000 euro

Goedkoopste elektrische auto prijs

Over een tweede leven gesproken: de Smart ForTwo en ForFour gaan al een tijdje volledig op stroom door het leven. Maar dergelijke compacte modellen vereisen een compacte batterij: met 17,6 kWh beperkt het rijbereik zich tot 119 WLTP-kilometers. De EQ ForFour doet niet beter: hij kost weliswaar amper 500 euro meer (24.500 euro), maar geraakt maar 114 kilometer ver.

3. MG ZS EV: 30.985 euro

Goedkoopste elektrische auto prijs

De derde in onze lijst maakt meteen een prijssprong, maar groeit ook qua formaat. De Brits-Chinese MG ZS EV is immers een SUV van Nissan Qashqai-afmetingen. Hij verpakt een batterij met capaciteit van 44,5 kWh, die hem 263 WLTP-kilometers ver moet brengen.

4. Opel Corsa-e: 31.495 euro

Goedkoopste elektrische auto prijs

De Corsa is misschien wel de Opel die het meest geprofiteerd heeft van de overname door PSA. Zijn ambities in het B-segment krijgen een stevige boost. Zeker met deze elektrische Corsa-e, die net als zijn stalgenoot, de Peugeot e-208, een batterij krijgt van 50 kWh maar daar wel een interessantere catalogusprijs tegenoverstelt. En een fractioneel lager WLTP-rijbereik: 330 kilometer.

5. Renault Zoé: 32.600 euro

Goedkoopste elektrische auto prijs

De PSA-groep mag dan nu volop op de elektrische kar springen, bij de concurrentie uit eigen land waren ze daar al langer mee bezig. Hier brengt een batterij van 52 kWh je dan ook 395 WLTP-kilometer ver. Huur je de batterij, dan daalt de catalogusprijs naar 24.400 euro, maar komt er een vaste maandelijkse prijs bij.

Laatst gepubliceerd

Reacties (26)

Plaats een reactie
Manfred Kerle 15:02
afbeelding van Manfred Kerle

Is het niet belachelijk, auto's met zo en rijberijk te maken! Het moet er eerst en batterij gemaakt worden, voor en groter rijberijk, en daarbij zin deze EV's veel te duur!

Janvan 10:54
afbeelding van Janvan

Waarom maak je er ineens geen 'reiberijk' van? Of 'batterei'? Dat zouw pas leuk zein.

Janvan 10:54
afbeelding van Janvan

Waarom maak je er ineens geen 'reiberijk' van? Of 'batterei'? Dat zouw pas leuk zein.

Daniël_Elessar 12:12
afbeelding van Daniël_Elessar

Rijbereik, een eeuwige discussie. De normale rijder in dit segment tankt een keer op een maand. De auto staat meestal 20uur of meer stil per dag op de oprit of bij het werk.

Als die al aan 60km komen per dag is het veel. Waarom zou het bereik voor deze use case dan te weinig zijn? Ah een weekend weg 2x per jaar. Wel uit statistieken blijkt dat Europeanen die dat met de auto doen voor in de 90% binnen de straal van 300km van hun huis blijven. Dan zou je met sommigen misschien eens een korte koffie pauze moeten nemen. Met sommige van deze auto's wil je toch ook niet langer rijden.

Auto's zijn duur, lange tijd waren ze goedkoop door de massa productie en kleine marges die de fabrikanten erop hebben. Gewone benzine auto's in het a En b segment zijn de laatste jaren ook flink in prijs verhoogd.

RUDY CALLEBAUT 13:53
afbeelding van RUDY CALLEBAUT

dat is waar wat u zegt maar als je op reis wil gaan met de auto is dat niet mogelijk of ge moet 5 dagen rijden bij manier van spreken om naar Spanje te gaan .

Kees 07:08
afbeelding van Kees

Het is belachelijk om je zo blind te staren op range. Met mijn in de praktijk 100km rijdende leaf vorige week nog 300km afgelegd op een dag.
Koste me denk ik 10 min extra.

De meer recente autos laden sneller en hebben minimaal dubbele range.

Accu grootte is niet zo belangrijk als olieverslaafden denken.

John 15:17
afbeelding van John

In Nederland heb je nu een EV premie van 4000€, de invoerder van MG verdubbelt die premie, zo wordt de MG wel zeer interessant.

Daniël_Elessar 11:51
afbeelding van Daniël_Elessar

MG was daar eerst mee begonnen. Die komt met alle kortingen rond de 23k te liggen, niet mis voor zo'n auto.

Colson Roger 08:10
afbeelding van Colson Roger

De beste keuze is hier zonder twijfel de Opel Corsa.Mooie en degelijke auto.Met een vanaf prijs van 30495 volgens de Opel configurator en niet 31495 zoals hier vermeld.

Kees 07:05
afbeelding van Kees

Die Corsa is niet slecht maar hij zuipt stroom en is een eerste probeersel van PSA. Een 2016 ioniq is veel beter gezien het veel lagere verbruik voor de lange afstand. Een 2020 ioniq komt zelfs verder op een accu die 1/3 kleiner is.

Autofreak 10:45
afbeelding van Autofreak

Beste keuze uit deze 5 is zonder twijfel de Opel Corsa,degelijk en betrouwbaar.Mooi interieur en voldoende plaats.Volgens de configurator op de Opel site is deze er al vanaf 30495 euro,zonder eventuele korting en niet 31495.

Nidas Leo 19:35
afbeelding van Nidas Leo

Freak, hoe weet jij dat die Corsa -E zo betrouwbaar is? Zo lang is die toch nog niet verkrijgbaar? En waarom zou die betrouwbaarder zijn dan z'n tweelingbroer (of -zus), de Peugeot?

Franco 12:36
afbeelding van Franco

Waterstof en cng zullen de elektrische auto binnen de 5 jaar belachelijk maken
Probeer maar eens aanhangwagen of caravan of gewoon met 4 volwassenen na 3 jaar 250 km te rijden denk dat je 100 km zal kunnen duwen of gelijk de flinkstones rijden. Ik hoop dat ik mis ben maar denk het niet.

John 12:44
afbeelding van John

Ik vrees dat CNG hetzelfde behandeld zal worden als benzine en diesel. Naar de prullenbak ermee wegens te vervuilend. Jammere evolutie

BACO 12:45
afbeelding van BACO

Wagens op waterstof zijn electrische wagens, enkel batterij vervangen door een brandstofcel. Om je bv 1 km te verplaatsen heb je bij waterstof, in vergelijking met een electrisch wagen, een veelheid aan energie nodig. Bovendien totaal geen infrastructuur, wie wil die trouwens , te explosief en peperduur! Waterstof alleen als er nieuwe goedkopere en ecologische manieren zijn om (overschot) electriciteit op te wekken, Cng is fossiel, sommige auto fabricanten stoppen hun aanbod. De mythe van waterstof. Binnen de 5 jaar zijn de huidige batterijen verouderd, grote innovaties op komst Dus wachten gewoon

Mathieu 12:40
afbeelding van Mathieu

Baco: "Binnen de 5 jaar zijn de huidige batterijen verouderd, grote innovaties op komst Dus wachten gewoon"
=> ze zullen moeten innoveren, want de grondstoffen voor de batterijen die nu gemaakt worden zijn ook al schaars.

Kees 07:11
afbeelding van Kees

waterstof is al belachelijk.

3x zoveel stroom verbruik voor dezelfde afstand, overal bommen en als we met zijn alle gaan tanken kost het meer tijd als opladen ivm de enorme druk van 700 bar die opgebouwd moet worden.

Compleet kansloos en ongewenst voor de particulier. En daarnaast veel te duur.

Adriaan 12:58
afbeelding van Adriaan

Vliegen met een vliegtuig is belachelijk.

Veel te duur, als die dingen crashen overleef je het amper, en ze zijn nog eens gevuld met kerosine, krijg dat maar eens op uw hoofd. Neenee, gewoon veilig met paard en kar, die technologie kennen we en kunnen we vertrouwen!
[/sarcasme]

Harry 10:58
afbeelding van Harry

Als ik me niet vergis huur je voor de Zoë je batterij met opgave van de kms die je gaat rijden en heb je (beperkte) keuze. Hij lijkt me de beste keuze voor de portemonnee. Ik hecht verder nog belang aan het rijplezier het elektrisch vernuft en de rest is een kwestie van vat je vooropstelt.

Kevin E 21:32
afbeelding van Kevin E

Er is al lange tijd sprake van grote stappen in batterij technologie, maar grote verbeteringen zijn nog niet voor de eerste jaren. Dat deze iedere 2,3 jaar zal verbeteren is wel zeker.
Waterstof zie ik wel degelijk een toekomst in, maar dan enkel voor grote personenwagens/commerciële voertuigen en vooral voor vrachtwagens en bussen daar je vrij veel ruimte nodig hebt om de tanks weg te werken.
Vandaag hebben de grote EU landen trouwens aan de bel getrokken om asap werk te maken voor waterstof infrastructuur.

Op Tesla battery day die dit jaar op 15 september valt zullen we meer innovaties te horen krijgen.

dvg 19:57
afbeelding van dvg

de "experten" weten het meestal het best allemaal,diegenen die al jaren met een ev rijden kennen er niets van en moeten raad vragen aan de allesweters zonder ervaring.
ik rij ondertussen 4 jaar ev tot algehele tevredenheid zonder rangeproblemen en zonder tesla.
ok ik rij inderdaad niet naar het zuiden van spanje,so what?

4g63 13:48
afbeelding van 4g63

Denk persoonlijk ook dat k dat r zelf niet uithaal met 10d km per jaar puur financieel gezien over een periode van pakweg 10j bekeken.
Als er mss eentje komt zal t ofwel benzine ofwel elektr met uitsluitend batterij. Momenteel mogen prijzen nog wat zakken tot bottem line rond de 20d dan wel, tot dan mag bewezen evolutie nog blijven. ;)

andre123 15:01
afbeelding van andre123

dat is gesproken! die zelfverklaarde allesweters hangen ook allang mijne nikkel uit.ne grote mond en nul ervaring.
ik rij iets meer dan 3 j electrisch en kan u alleen maar beamen,
en wat die criticasters betreft,niet aantrekken,binnen een jaar of 10 vinden ze hun eigen kommentaar belachelijk.

4g63 19:59
afbeelding van 4g63

Weet je niet he André, chemische brandstoffen, afvangen CO2, als het bij mij elektr word zal t tot hiertoe uitsluitend op batterij zijn, maar er zijn nog veel richtingen die je uitkan. Perslucht wagens ,....

Peter Verbeeck 23:43
afbeelding van Peter Verbeeck

Electrisch rijden is een politieke beslissing die utopisch is. Er kan door de huidige Belgische electriciteitsopwekking niet aan de mobiele vraag voldaan worden op termijn. Dit is politieke volksverlakkerij. Bovendien wordt geen enkele begeleiding voorzien voor mensen, die nu aan een nieuwe auto toe zijn. Duidelijk info ontbreekt dus m.a.w. Men laat vele mensen in foute keuzes ongemoeid, zolang de Btw-bedragen maar binnenkomen en hoe lang de 'houdbaarheidsdatum' van uw nieuwe wagen zal zijn laat men in het ongewisse. Men moet alle mensen toelaten hun huidige wagen tot op de draad te verslijten. En laat ingenieurs nu maar eerst eens minstens 10 jaar werken aan valabele alternatieven en geen politieke natte dromen, waar niemand wat aan heeft. Aan mij slijten ze GEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN elektrische rommel. De vervuiling blijft een feit ook met electrische nepoplossingen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws