Steeds meer constructeurs brengen dit jaar elektrische auto’s op de markt. Maar vaak blijven de prijzen voor particuliere kopers nog aan de hoge kant. Dat de premie van de Vlaamse overheid werd afgeschaft, helpt daarbij uiteraard niet. Wij snorden in de prijscatalogi de betaalbaarste elektrische auto’s van dit moment op.
Maar voor we dat doen, maken we enkele kanttekeningen. Een van de meest bepalende factoren voor de hoge prijs van een elektrische auto is de prijs van de batterij. Hoe groter de batterij, des te hoger de prijs. Maar eveneens: des te ruimer het rijbereik. De auto’s in deze lijst leggen dus weliswaar een relatief beperkte prijs voor, maar helaas ook een relatief beperkt rijbereik.
Daarnaast is deze lijst een momentopname van auto’s die je op dit moment nieuw kunt configureren en kopen. Jazeker, Volkswagen belooft met zijn ID.3 een instapversie van om en bij 30.000 euro. Maar die is er op dit moment nog niet. Bij een Citroën-dealer kom je wellicht nog ergens een verloren gewaande C-Zéro uit stock tegen. En Renault heeft nog steeds de Twizy, maar die is volgens de strikte letter van de wet geen auto. Maar goed, genoeg afgebakend en gedefinieerd, hier volgt de lijst!
1. Seat Mii Electric: 21.190 euro
De kleine stads-Spanjaard kreeg een tweede leven als elektrische auto, net als zijn eveneens relatief gunstig geprijsde stalgenoten Skoda Citigo e-iV (21.600 euro) en Volkswagen e-Up (23.300 euro). In ruil daarvoor krijg je een batterij van 36 kWh en een WLTP-rijbereik van 260 kilometer.
2. Smart EQ ForTwo: 24.000 euro
Over een tweede leven gesproken: de Smart ForTwo en ForFour gaan al een tijdje volledig op stroom door het leven. Maar dergelijke compacte modellen vereisen een compacte batterij: met 17,6 kWh beperkt het rijbereik zich tot 119 WLTP-kilometers. De EQ ForFour doet niet beter: hij kost weliswaar amper 500 euro meer (24.500 euro), maar geraakt maar 114 kilometer ver.
3. MG ZS EV: 30.985 euro
De derde in onze lijst maakt meteen een prijssprong, maar groeit ook qua formaat. De Brits-Chinese MG ZS EV is immers een SUV van Nissan Qashqai-afmetingen. Hij verpakt een batterij met capaciteit van 44,5 kWh, die hem 263 WLTP-kilometers ver moet brengen.
4. Opel Corsa-e: 31.495 euro
De Corsa is misschien wel de Opel die het meest geprofiteerd heeft van de overname door PSA. Zijn ambities in het B-segment krijgen een stevige boost. Zeker met deze elektrische Corsa-e, die net als zijn stalgenoot, de Peugeot e-208, een batterij krijgt van 50 kWh maar daar wel een interessantere catalogusprijs tegenoverstelt. En een fractioneel lager WLTP-rijbereik: 330 kilometer.
5. Renault Zoé: 32.600 euro
De PSA-groep mag dan nu volop op de elektrische kar springen, bij de concurrentie uit eigen land waren ze daar al langer mee bezig. Hier brengt een batterij van 52 kWh je dan ook 395 WLTP-kilometer ver. Huur je de batterij, dan daalt de catalogusprijs naar 24.400 euro, maar komt er een vaste maandelijkse prijs bij.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 18 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden