De 3,8 liter grote zes-in-lijn die Jaguar bouwde voor zijn iconische E-Type, XK150 en Mark II is sinds 1968 niet meer in productie. Maar wie het lief vraagt, en 14.340 pond veil heeft, krijgt van Jaguar een gloednieuw exemplaar.
Jaguars XK-zes-in-lijn dook voor het eerst kort na de Tweede Wereldoorlog op in de XK120, met een cilinderinhoud van 3,4 liter. Doorheen de jaren kwamen er verschillende varianten in verschillende cilinderinhouden, met de 3.8 en 4.2 wellicht als bekendste versies.
De Britten beginnen nu opnieuw aan de productie van die 3,8 liter grote XK-zes-in-lijn, volgens de specificaties van weleer. Het gietijzeren blok deed destijds onder meer dienst in de E-Type, Mark II, XK150 enzovoort. Klanten die een eigendomsbewijs kunnen voorleggen, kunnen het serienummer van het originele motorblok overhevelen naar het nieuwe. Een asterisk geeft dan aan dat het om een nieuw blok gaat. Al wil Jaguar ook gewoon een nieuw serienummer op het nieuwe blok zetten.
Een nieuw 3.8 XK-blok kost je 14.340 pond en krijgt twaalf maanden garantie. Een echtheidscertificaat van Jaguar Classic krijg je er tot slot ook bij.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 18 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 21 uur geleden