Jaguar neemt legendarische XK-zescilinder weer in productie

Jaguar Classic XK 3.8

De 3,8 liter grote zes-in-lijn die Jaguar bouwde voor zijn iconische E-Type, XK150 en Mark II is sinds 1968 niet meer in productie. Maar wie het lief vraagt, en 14.340 pond veil heeft, krijgt van Jaguar een gloednieuw exemplaar.

Jaguars XK-zes-in-lijn dook voor het eerst kort na de Tweede Wereldoorlog op in de XK120, met een cilinderinhoud van 3,4 liter. Doorheen de jaren kwamen er verschillende varianten in verschillende cilinderinhouden, met de 3.8 en 4.2 wellicht als bekendste versies.

De Britten beginnen nu opnieuw aan de productie van die 3,8 liter grote XK-zes-in-lijn, volgens de specificaties van weleer. Het gietijzeren blok deed destijds onder meer dienst in de E-Type, Mark II, XK150 enzovoort. Klanten die een eigendomsbewijs kunnen voorleggen, kunnen het serienummer van het originele motorblok overhevelen naar het nieuwe. Een asterisk geeft dan aan dat het om een nieuw blok gaat. Al wil Jaguar ook gewoon een nieuw serienummer op het nieuwe blok zetten.

Jaguar Classic XK 3.8

Een nieuw 3.8 XK-blok kost je 14.340 pond en krijgt twaalf maanden garantie. Een echtheidscertificaat van Jaguar Classic krijg je er tot slot ook bij.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws