Met de verplichte Euro 6-emissienorm om de hoek, wordt het steeds duidelijker dat het gros van de automerken niet klaar zal zijn om zich te schikken naar de regelgeving vanaf 1 januari 2021. Autobouwers vragen nu uitstel van 6 maanden om zaken op orde te krijgen.
CEO van Fiat Chrysler Automobiles, Mike Manley, trekt als voorzitter van de European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) aan de alarmbel. Volgens die organisatie wordt het steeds duidelijker dat het gros van de automerken niet in staat zal zijn om tegen 2021 haar gehele vloot naar de Euro 6-standaard te brengen. Niet zozeer technisch, wel op vlak van papierwerk. Want elke uitvoering van een motor/ auto moet daardoor een nieuwe typegoedkeuring krijgen. En de bedrijven die de tests uitvoeren hebben een pijnlijke achterstand opgelopen door de lockdown.
Achterstand van 2.100 aanvragen
Concreet wil dit dus zeggen dat hoewel automerken een auto naar voren kunnen schuiven die perfect voldoet aan alle vereisten van de Euro 6-emissienorm, die niet verkocht mag worden zolang er geen typegoedkeuring is op papier. Volgens de ACEA zouden daardoor tot 600.000 auto's die nu al gebouwd zijn vanaf 1 januari 2021 niet meer verkocht mogen worden.
Dat die stock, mede dankzij de coronacrisis, dit jaar niet meer de deur uit kan wordt steeds duidelijker. Daarenboven is het dus onduidelijk of de auto's een goedkeuring krijgen voor het jaar om is. Op dit moment zijn er zo'n 2.100 "aanvragen tot goedkeuring" voor auto's die voldoen aan de Euro 6-norm in behandeling. Een achterstand die waarschijnlijk niet meer weggewerkt kan worden voor het einde van het jaar.
Stock, stock, stock
Manley stelt als voorzitter van de European Automobile Manufacturers' Association dan ook voor dat Europa het bekrachtigen van de Euro 6-norm uitstelt met 6 maanden. Eerder kwam dezelfde beslissing al uit China waar de lokale strengere emissienorm uitgesteld werd met 6 maanden. In Japan kregen autobouwers dan weer 3 extra maanden om zich naar de lokale regels te schikken.
Kan dit niet, dan ziet Manley twee scenario's: Ofwel blijven automerken de modellen zonder goedkeuring bouwen en leggen ze een gigantische stock aan tot de typegoedkeuring binnen is, ofwel leggen ze de band stil van modellen die niet voldoen tot de typegoedkeuring er is. Dat die laatste keuze een enorme impact zal hebben op de tewerkstelling in fabrieken spreekt voor zich.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 9 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden