"Voor het eerst meer geëlektrificeerde auto’s dan diesels ingeschreven in Europa"

Elektrisch hybride diesel Europa Jato

In september werden er voor het eerst meer geëlektrificeerde auto’s ingeschreven in Europa dan diesels. Dat zegt studiebureau Jato Dynamics. Voor het eerst halen alternatieve brandstoffen het van een van de twee klassieke verbrandingsmotoren, aldus het bureau. Al verdient die uitspraak wel een kleine nuance.

Afgelopen september werden er in Europa bijna 1,3 miljoen nieuwe auto’s ingeschreven. Dat is amper 1,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maar de verhoudingen van de verschillende brandstoftypes zijn grondig door elkaar geschud, zegt studiebureau Jato Dynamics.

Vorige maand werden er immers 327.800 geëlektrificeerde voertuigen ingeschreven, een toename van maar liefst 139 procent ten opzichte van september 2019. Geëlektrificeerde voertuigen maakten vorige maand 25,3 procent van het aantal nieuwe inschrijvingen uit. Het marktaandeel van dieselauto’s haalde vorige maand dan weer een laagterecord, met 24,8 procent van de nieuwe inschrijvingen. Nog geen tien jaar geleden was de helft van het aantal nieuwe inschrijvingen een diesel, terwijl geëlektrificeerde voertuigen amper 1 procent van de registraties van nieuwe auto’s vormden.

Elektrisch hybride diesel Europa Jato

De plaats van de mild hybrid

Een opmerkelijke vaststelling, die evenwel een kleine nuance verdient. Constructeurs hebben hun aanbod aan hybride en elektrische voertuigen het afgelopen jaar stevig uitgebreid, onder meer door sterke druk van Europa. Dat erkent ook Jato: “De oorzaak van die shift ligt vooral bij beleidsmaatregelen en overheidsincentives”. Maar het studiebureau telt ook milde hybrides mee als geëlektrificeerde voertuigen, naast volledig elektrische auto’s, plug-inhybrides en “full hybrids”. Dat kan een vertekend beeld opleveren.

Milde hybrides zijn immers gelijk aan klassieke auto’s op benzine en diesel, weliswaar met een kleine batterij voor elektriciteit die de auto zelf genereert om de verbrandingsmotor bij te staan. Op die manier kunnen ze verbruik en uitstoot een fractie drukken. Heel wat merken hebben hun klassieke verbrandingsmotoren het laatste jaar uitgerust met dergelijke milde hybride technologie.

Het verklaart misschien waarom milde hybrides samen met plug-inhybrides en klassieke hybrides afgelopen maand 53 procent van het aantal inschrijvingen van geëlektrificeerde voertuigen uitmaakten, een toename van 124 procent ten opzichte van september 2019. Daardoor blijft de vraag of het studiebureau ze echt kan meetellen als “geëlektrificeerde voertuigen” of toch moet onderbrengen als benzine of diesel.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Jos D. 08:54
afbeelding van Jos D.

Dus een mild hybride met dieselmotor word gerekend als een geëlektrificeerd voertuig.
Eens te meer wordt aangetoond dat je met statistieken alles kan bewijzen.

Techno Patat 03:33
afbeelding van Techno Patat

Dat dacht ik ook. Mijn ‘mild hybride’ met 22 elektrische pk’s vind ik alles behalve geëlektrificeerd... maar blijkbaar valt hij daar wel onder? I lol’d :p...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws