
De Covid-19-pandemie gooit flink wat roet in het eten om de periodieke autokeuring vlot te laten verlopen. De keuringstations verzuipen in het werk en de automobilist is daar meer dan ooit het slachtoffer van, getuige de wachttijden van bijna vier uur om een auto door de keuring te loodsen.
Goca, de overkoepelende organisatie van de Belgische autokeuringscentra, geeft op zijn website tips om een en ander soepel(er) te laten verlopen. Zo adviseren ze om tijdig een afspraak te maken voor een voertuig dat moet worden gekeurd. Maar wie zijn afspraak geen weken vooraf boekt, heeft slecht weinig opties en is meestal genoodzaakt om de lange files te trotseren van mensen die de wagen spontaan (zonder afspraak) aanbieden.
ruim interval
Wat helpt, is om vroeger naar de keuring te komen. In principe moet een voertuig om de 12 maanden worden gekeurd, maar je mag het al na 10 maanden aanbieden, terwijl het oorspronkelijke interval behouden blijft. In dat geval moet je pas na 14 maanden terugkomen. Door de keuring te vervroegen, wordt de kans dat je vooraf een afspraak kan boeken veel groter, maar het vergt wat extra planning.
Feit is dat de keuringscentra heel wat werk moeten inhalen omdat de keurstraten gedurende de eerste lockdown dicht gingen. Tal van automobilisten kregen toen uitstel om naar de keuring te gaan, wat de huidige oplopende wachttijden voor een stuk verklaart. Bovendien komen er een pak oldtimers bij, die sinds kort andermaal een periodieke keuring moeten ondergaan. De lockdown die we vandaag doormaken, heeft weinig invloed op de gang van zaken. Er wordt immers doorgewerkt en de openingsuren worden soms uitgebreid. Bezoekers geven hun wagen voor de poort af en wachten aan de uitrit van de keuringstraat op hun auto.
monopolie opbreken
In de centra worden de coronaregels eerder los geïnterpreteerd. Contactoppervlakken (stuur, sleutel, pook) worden niet ontsmet en het personeel draagt geen handschoenen. Het personeel vraagt wel om de zijruiten te openen en de keurmeesters dragen een mondmasker. De huidige gang van zaken roept vragen op om het monopolie, wat betreft autokeuring, van Goca open te breken. In tal van andere Europese landen mogen ook andere organisaties of garagebedrijven periodieke autokeuringen uitvoeren. Een dergelijke aanpak zou de zwaar getroffen garagesector wat extra ademruimte geven en de consument zou op een betere dienstverlening kunnen rekenen. De huidige gang van zaken kan immers eigenlijk niet langer door de beugel.
Recente reacties
Vraag: Moet Volvo een elektrische stationwagen op de markt brengen?
Een goede Cx is belangrijk om het verbruik te drukken, ook elektrisch. Dus die station zal er wel...
Door JL 15 uur geleden
Officieel: Hyundai Bayon is Kona mét koffer (2021)
De Crossland van Hyundai, dus. Ter vervanging van de ix20. (broertje Kia Venga)
Door JL 15 uur geleden
Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
G'oh ja, in '94 was ik 10 :-D toen kocht ik voornamelijk snoepjes van 1 en 2 BEF om er zoveel...
Door John 15 uur geleden
Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
Een golf 3 gti uit 1994 had een nieuwprijs van 22770€ rekening houdend met de inflatie is dat...
Door Adriaan 23 uur geleden