Technische keuring kan niet meer volgen, monopoliepositie is achterhaald

De Covid-19-pandemie gooit flink wat roet in het eten om de periodieke autokeuring vlot te laten verlopen. De keuringstations verzuipen in het werk en de automobilist is daar meer dan ooit het slachtoffer van, getuige de wachttijden van bijna vier uur om een auto door de keuring te loodsen.

Goca, de overkoepelende organisatie van de Belgische autokeuringscentra, geeft op zijn website tips om een en ander soepel(er) te laten verlopen. Zo adviseren ze om tijdig een afspraak te maken voor een voertuig dat moet worden gekeurd. Maar wie zijn afspraak geen weken vooraf boekt, heeft slecht weinig opties en is meestal genoodzaakt om de lange files te trotseren van mensen die de wagen spontaan (zonder afspraak) aanbieden.

ruim interval

Wat helpt, is om vroeger naar de keuring te komen. In principe moet een voertuig om de 12 maanden worden gekeurd, maar je mag het al na 10 maanden aanbieden, terwijl het oorspronkelijke interval behouden blijft. In dat geval moet je pas na 14 maanden terugkomen. Door de keuring te vervroegen, wordt de kans dat je vooraf een afspraak kan boeken veel groter, maar het vergt wat extra planning.

Feit is dat de keuringscentra heel wat werk moeten inhalen omdat de keurstraten gedurende de eerste lockdown dicht gingen. Tal van automobilisten kregen toen uitstel om naar de keuring te gaan, wat de huidige oplopende wachttijden voor een stuk verklaart. Bovendien komen er een pak oldtimers bij, die sinds kort andermaal een periodieke keuring moeten ondergaan. De lockdown die we vandaag doormaken, heeft weinig invloed op de gang van zaken. Er wordt immers doorgewerkt en de openingsuren worden soms uitgebreid. Bezoekers geven hun wagen voor de poort af en wachten aan de uitrit van de keuringstraat op hun auto.

monopolie opbreken

In de centra worden de coronaregels eerder los geïnterpreteerd. Contactoppervlakken (stuur, sleutel, pook) worden niet ontsmet en het personeel draagt geen handschoenen. Het personeel vraagt wel om de zijruiten te openen en de keurmeesters dragen een mondmasker. De huidige gang van zaken roept vragen op om het monopolie, wat betreft autokeuring, van Goca open te breken. In tal van andere Europese landen mogen ook andere organisaties of garagebedrijven periodieke autokeuringen uitvoeren. Een dergelijke aanpak zou de zwaar getroffen garagesector wat extra ademruimte geven en de consument zou op een betere dienstverlening kunnen rekenen. De huidige gang van zaken kan immers eigenlijk niet langer door de beugel.

Auteur: Auteur: Autofans
Reacties: 48 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (48)

Plaats een reactie
Hendrik 22:39
afbeelding van Hendrik

Als je garagebedrijven toelaat keuringen uit te voeren zoals in Nederland wordt je gegarandeerd ook bedonderd : ze zullen altijd iets vinden dat je daar moet laten vervangen, je keuring kost dan pakweg 200€...

Danny Beun 09:38
afbeelding van Danny Beun

Niet volledig akkoord, hoeveel problemen zijn er niet met de oldtimer keuring door onvoldoende kennis en jaloezie. In Nederland verloopt dit veel beter met de nodige bewondering voor oldtimers.

suskewiet 10:29
afbeelding van suskewiet

is dat een vaststelling gebaseerd op onderzoek, of gewoon een gok ?
Als je hier naar de keuring gaat kan je door de keuring raken met slechte wiellagers, slechte versnellingsbak etc.... omdat er geen testrit gedaan wordt. In Nederland zal dit niet gebeuren. En er worden ook steekproeven gedaan met het risico dat de keurder zijn licentie verliest, dus reken maar dat die zijn job goed doet.
En als er in NL een mankement gevonden wordt kan dit direct aangepakt worden. Reken uit je tijdwinst. Niks dan voordelen. En ja er is dus toezicht door de overheid.

Dirk Lahuis 19:39
afbeelding van Dirk Lahuis

Hendrik, dit is onzin, u bent duidelijk niet bekend met de werkwijze in Nederland. Bij invoering van het systeem in Nederland werden dezelfde argumenten aangevoerd. Als ik nu kijk naar de Belgische situatie is het in België slechter geregeld dan in Nederland waarbij elk keuringsstation zijn eigen bandbreedte bepaald en zich weinig aantrekken van de Europees je afspraken. Ook met de komende motor keuring houdt ik hier mijn hard vast.

Jens 08:52
afbeelding van Jens

Als de auto in Nederland een apk keuring ondergaat bij een garage bedrijf moet je deze niet laten maken bij dat garage bedrijf, dat kan je zelf doen of iemand anders, veel garage bedrijven krijg je een gratis keuring bij een onderhoudsbeurt. Voordeel geen wachttijden zoals we zien in Belgie. Ook buiten Corona tijd.

Ron Miché 18:22
afbeelding van Ron Miché

Mijn wagen werd in Nederland onterecht afgekeurd bij Lexus.
Ik ging hiermee naar een andere garage voor een second opinie (wat in België dus nu niet mogelijk is), wat bleek de wagen was perfect inorde.
Deze garage keurde mijn auto goed, en natuurlijk kreeg mijn wagen steekproef, er kwam een controleur binnen de 2 uur aan en keurde mijn wagen opnieuw.
Dit kan leiden voor 2 problemen.
1 mijn wagen was terecht afgekeurd de eerste keer.
2 mijn wagen was onterecht afgekeurd de 2de keer.
In beide gevallen krijgt 1 van de garage's een boete.

Door dit worden er geen wagens onterecht goed of afgekeurd.
De garage's die dit wel doen kunnen hun keurmeerster schap kwijt raken en hoge boete's krijgen.

Paret dominiek 19:42
afbeelding van Paret dominiek

Ik ben als hersteller wel verantwoordelijk en de keuring niet !In Nederland is ook controle op diegene die apk uitvoeren bij onregelmatigheden verliezen deze garages hun apk licentie

Alfred 19:03
afbeelding van Alfred

Keurders worden in BE ook gecontroleerd door de stationschef. Bij herhaalde onregelmatigheden verliest de keurder zijn job. Verantwoordelijkheid in de schoenen van een keurder schuiven is quasi onmogelijk, een keuring is een momentopname. Een wagen kan vandaag perfect in orde zijn en morgen al niet meer (al dan niet door bewust toedoen van de eigenaar).

Concreet voorbeeld: laten keuren met winterbanden die nog OK zijn, maar kort er na terug de zomerbanden leggen. Is het dan de schuld van de keurder als die persoon een ongeval krijgt omdat zijn zomerbanden versleten waren?

this 08:19
afbeelding van this

Waarom moeten die intervallen eigenlijk los staan van het keuringsmoment? Slaat toch nergens op? Daarvan afstappen lijkt mij enkel maar voordelig te zijn voor de consument.

Adriaan 15:20
afbeelding van Adriaan

Op tijd een afspraak maken, en je voorkomt heel wat problemen. En zeker niet wachten voor de afspraak te maken tot wanneer je de "uitnodigingsbrief" ontvangt. Ik ben zo tijdens de vorige lockdown naar de keuring kunnen gaan, alles was binnen de 20 minuten klaar.
Persoonlijk zou ik ook liever niet zien dat de garage dit kan, net omdat het een onafhankelijke instantie is loop je zoals hendrik zegt minder kans om afgekeurd te worden omdat de garage nog wat omzet wou draaien die maand...

4g63' 20:49
afbeelding van 4g63'

Niet iedereen laat z'n wagen onderhouden in een garage en wagens worden volgens mij iets eerlijker en veiliger op het asfalt gezet als een onafhankelijke organisatie dit doet.

Me 20:57
afbeelding van Me

5dagen aan de keuring gestaan telkens terug weggestuurd omwille van te druk en hierdoor dus ook een afspraak gemaakt, eerstvolgende vrije afspraak was 4weken later! Waardoor ik dus niet tijdig gekeurd werd en dus een boete moest betalen! Auto werd afgekeurd (rode kaart, 2wekend geldig) uiteindelijk 400€ kosten gehad kom ik bij de keuring voor auto te laten herkeuren. Krijg ik opnieuw een rode kaart met 14dagen geldigheid (deze keer enkel voor de lampen). Garagist had gezegd dat deze afgesteld zijn geweest door hem.
Maar mensen dat in maand mei naar keuring moeten krijgen uitstel van 6maand o.w.v corona, maar ik heb 5dage geprobeert om aan te schuiven en werd weggestuurd afspraak pas 4weke later waar ik niks aan kan doen. Vind dat ze dan iedereen die 6maand uitstel moete geven dan blijft het toch zelfde drukte als normaal niet?

Louis De Clercq 12:44
afbeelding van Louis De Clercq

Ik nam een maand voor het verstrijken van de vervaldatum, online een afspraak. Ik kreeg deze 3weken Na die eerste vervaldatum. Dat document bewaarde ik bij mijn boordpapieren er van uitgaande dat dit bij een tussentijdse politie controle zou volstaan. Elke eventuele boete zou ik betwist hebben en in géén geval betaald hebben. De TC die erop volgde verliep nog nooit zo vlot en snel!!

Ike 19:15
afbeelding van Ike

Als uw wagen de eerste keer bieb afgekeurd kan hij bij een herkeuring niet opnieuw worden afgekeurd voor een ander item... Mag zelfs wettelijk niet!

Paolo Sudaro 22:13
afbeelding van Paolo Sudaro

Vandaag naar keuring gegaan in As 9u25 aangekomen om 10u35 gereed.

Herman albrecht 01:34
afbeelding van Herman albrecht

Is het gewoon een geld klopperij...er eerst vroeger voorgesteld..
De auto om de 2 jaar te keuren...Maar de auto controle dreigde ermee....banenverlies

Vandewalle Dirk Gar 08:57
afbeelding van Vandewalle Dirk Gar

Bepaalde mensen weten alles beter maar zijn meestal die als die naar garage moeten voor een dringende herstelling ,die janken om auto te herstellen zo goedkoop mogelijk met occasie stukken en eenmaal gekeurd dan verkopen aan iemand met de reden is heel goede auto ,altijd goed onderhouden en op tijd naar garage.geloven wie geloven wil. Achteraf klachten zijn dan garages die oplichters en gangsters zijn en die kunnen fluiten achter hun centen.Alle particulieren zijn eerlijke mensen denken velen tot u er zaken mee doet.Zijn ook die die klagen over de keuring altijd iets.
Gr Dirk

Nick Demeester 08:59
afbeelding van Nick Demeester

Moet onafhankelijk blijven, akkoord, maar waarom dan niet een aantal centra bij (laten) bouwen ? Levert extra jobs op, en met de tientallen miljarden aan staatsinkomsten (biv, btw, belastingen, accijnzen etc van auto’s) zou dat gemakkelijk moeten kunnen. Voor wat hoort wat. Of neem extra mensen aan, en laat ze tot doorwerken in weekend en avond. Doe iets !

Hendrik 08:59
afbeelding van Hendrik

Het meest logische had geweest dat gewoon het interval van iedereen 3 maanden had opgeschoven, en dit dus voor altijd. Dit is verantwoord omdat er veel minder gereden is in de lockdown. Dus gewoon in de computer 'datum + 3' en dit in de toekomst behouden, er hadden zich geen problemen voorgedaan.
Te eenvoudig?

Hugo Bernaert 09:17
afbeelding van Hugo Bernaert

Het verwondert me dat het in uw streek nog zonder afspraak kan. Altijd met afspraak zou de regel moeten zijn. Dan is het ook gedaan met de lange rij stationair draaiende motoren, want er wordt gevraagd de motor op bedrijfstemperatuur te houden...

Ikke 09:23
afbeelding van Ikke

Oké, het is druk, oké, je moet wachten maar waarom rijden er 7 á 8 wagens eerder buiten die in de rij achter je stonden. Mijn wagen heeft na de roet test bijna een uur niet bewogen... Ze zullen ook geen stap sneller lopen om het gedaan te krijgen hoor.

Koen123 09:31
afbeelding van Koen123

De zinnen “De keuringstations verzuipen in het werk” en “Wat helpt, is om vroeger naar de keuring te komen” in hetzelfde artikel gebruiken mag iemand mij eens uitleggen. Enkel uitfaseren door de periode van geldigheid tijdelijk naar 1,5 jaar te brengen kan helpen. De laatste keer stonden ze met z’n vieren rond mijn Land Rover Defender en was de lijn voor mijn wagen helemaal leeg gelopen. Een uur heeft die keuring geduurd. Dat hij dan voor z’n onvoldoende remkracht terecht afgekeurd wordt begrijp ik nog. Dat heeft puur met de veiligheid te maken. Maar diezelfde auto afkeuren omdat het chassisnummer niet in orde is (reden: sommige letters staan te dicht bij mekaar), terwijl achteraf een tweede instantie mij gelijk gegeven heeft, is totale onzin. Moesten ze zich daar exclusief met de veiligheid bezighouden dan zou dat uur 20 minuten worden en al veel oplossen ...

Eddy 09:48
afbeelding van Eddy

Als die lamzakken daar eens 8 uur aan een stuk doorwerken is er niks aan de hand.

Lagace 10:08
afbeelding van Lagace

Heb 5d geleden geweest 1,5u wachten op afspraak 31 autô s voor mij ? Nog thans gemakkelijk op te lossen bij ingang iemand plaatsen geen afspraak mag terug vertrekken

Angel 11:30
afbeelding van Angel

Vier jaar voor COVID-19 mocht je ook al vier uur wachten, heel wat keuringsstations hebben een tekort aan personeel en zijn onderbezet. Elk jaar andere gezichten. Pleiten voor de "zwaar getroffen garagesector" door in het geldkoffertje van de arme directieleden van de keuring te willen graaien is een dwaas idee. Ik wens u veel succes want ze zullen dat koffertje met hand en tand verdedigen. De gewone mens zal altijd gemolken worden, u verschuift enkel het gegeven, meer niet. Een paar uur wachten of een paar honderd euro extra bij die garage met blinkende showroom en zijn receptionist met stropdas achterlaten, maak je keuze.

De Bie luc 11:31
afbeelding van De Bie luc

Afspraak gemaakt 40 min en weg
Prefecte keuring
Banden vervangen maar geen herkeuring

Jim 11:54
afbeelding van Jim

Ik ben zeker geen voorstander van het Nederlandse systeem APK (algemene periodieke keuring) in garages, dat systeem is verre van waterdicht. Stel ik heb ‘n grote vloot bedrijfs voertuigen die jaarlijks gekeurd moet worden maar ik heb ‘n eigen garage dan kan ik mijn eigen vloot gaan keuren (dat gaat op korte termijn gebeuren in Zeebrugge) punt een het is concurrentie vervalsing, punt twee je kan dan sjoemelen zo veel je maar wil (ik ken de trukendoos van dichtbij) dit is ‘n zeer slecht idee en komt de verkeersveiligheid zeker niet ten goede.

Krl 12:33
afbeelding van Krl

Autokeuring verloopt helemaal niet zoals het hoort. Wij en wij alleen beslissen of uw auto rode of groene kaart krijgt. Er zijn zaken die niets te maken hebben met veiligheid,en toch gaan ze opmerkingen op papier zetten. Carroserie in verschillende kleuren,wat heeft dit te maken met toestand van de wagen of de veiligheid?
Keuring zoals in Nederland,Frankrijk of Duitsland.
Privatiseren die handel.

H 12:39
afbeelding van H

Iedereen op afspraak dan moet ge geen 3-u wachten dan is het voir iedereen rustiger en niemand gefrustreerd.

Willem schellekens 12:49
afbeelding van Willem schellekens

Het zou helpen als ze de auto voor een periode van 1 jaar keurden en niet weer na enkele maanden weer opnieuw om de oorspronkelijke keuringsrapport data aan te houden
Veel auto´s worden nu na een tweedehands of uitgestelde keuring 2x per jaar gekeurd
Ik heb altijd gevonden dat het meer met geld dan veiligheid heeft te maken

Eddy Lossy 13:37
afbeelding van Eddy Lossy

Keuringstations hebben teweinig personeel, laatst zag ik dat men wachtte tot er iemand uit een andere straat kwam om verder te kunnen doen. Indien iedere straat bemand is met 4 medewerkers zou het een pak vlugger kunnen gaan.

Mieke 14:05
afbeelding van Mieke

Heb op morgen een afspraak gemaakt online en kon dezelfde dag naar de keuring, mocht zelf het uur kiezen alles was nog vrij.
Vlotte bediening en super vriendelijk personeel!

Veelrijder 16:35
afbeelding van Veelrijder

Alles in het artikel is een pertinente leugen.
Ik kom veel in keuringsstations.
Die hele COVID-achterstand hebben ze al ingehaald en ze hebben wel handschoenen aan.
De bezoekers kunnen zich bijna douchen met de hoeveelheid aangeboden ‘ontsmettingsgel’.
Heb een afkeer aan merkgarage onderhoud. De aasgieren.

Baert Georges 17:37
afbeelding van Baert Georges

De autokeuring op zich is compleet achterhaald en totaal nutteloos. De keuring van een auto kan gemakkelijk en duizend keer beter gedaan worden door de garage van het merk in kwestie. Dat zou niet alleen een enorme besparing zijn niet alleen voor de belastingbetaler maar ook voor de automobilist in kwestie.

Pannemans mathieu 19:34
afbeelding van Pannemans mathieu

Om de twee jaar naar de keuring is meer dan genoeg,. En een betere opleiding voor de keurders is nootzakelijk. ,nog maar te zwijgen. Over de oldtimers dat ze daar vanaf blijven
Bricoleurs. Zijn het daar

Frederic 14:13
afbeelding van Frederic

*noodzakelijk
Bijscholing Nederlands is zeker op zijn plaats voor de persoon die deze commentaar geeft...

Patrick Botten 20:17
afbeelding van Patrick Botten

Monopolie doorbreken en klant laten beslissen waar hij wil keuren. Bij zijn garagist of keuringscentra. En indien bij garagist gekeurd kans op steekproef om de malafide garagisten hun keur erkenning te verliezen. Zoals in Nederland is bvb.

Andre vanassche 23:04
afbeelding van Andre vanassche

Na 4 jaar tweejaarlijkse keuring voor alle voertuigen met minder dan 20000 km/jaar
Driejaarlijkse voor minder dan 10000 km/j

Dirk 06:55
afbeelding van Dirk

ME,ik zou aan de persoon van het keuringsstation een bewijs vragen dat hij mij geweigerd heeft wegens te druk.

carine hofman 09:40
afbeelding van carine hofman

Op tijd een afspraak regelen dan hoef je zeker geen onnodige tijd te verliezen, voor jou en de keurder een heel goed systeem, je kan ook 2x per week op hun diensten rekenen tot 19u 's avonds, dus 2x per week van 7u 's morgens tot 7u 's avonds, een luxe toch in vergelijk met andere overheidsdiensten.

André Stroykens 16:25
afbeelding van André Stroykens

Ik laat mijn auto onderhouden volgens richtlijnen van de autoconstructeur bij een officiële merkverdeler, die kunnen zo een controle uitvoeren

n6dave 17:17
afbeelding van n6dave

afschaffen die handel en het systeem uit Nederland invoeren,
zo hebben onze garagisten weer wat meer werk want het zal nodig zijn door al die EV's.
ik begrijp het voordeel van onze "onafhankelijke" organisatie, maar je kan niet zeggen dat deze weldoordacht in elkaar zit.

4g63' 22:27
afbeelding van 4g63'

Als k klokje rond filmpjes van autoweek bekijk is er wsl een pak meer toegelaten dan hier bij ons, nooit problemen gehad met keuring hier, alles wat ze opmerken owv haar roestgevoeligheid bijv breng k altijd in orde. Hebben bij oudje nog nooit iets onterecht opgemerkt trouwens of op controle formulier gezet.

Jan 09:14
afbeelding van Jan

Gewoon naar de keuring in Heers gaan. Eerste afspraak van de dag, staat iemand voor U zonder afspraak in de verkeerde rij, laten ze die gewoon voor want 'och het is er maar eentje meneer'. Op het antwoord 'ok dan maak ik volgende keer geen afspraak en ga ik in de rij voor de vrachtwagens staan, want dan ben ik ook 'maar eentje' toch?' halen ze hun schouders eens op. Top!

Bjorn 07:22
afbeelding van Bjorn

Als Technieker ben ik voorstander van het door een garage te laten doen. Deze moeten wel goed gecontroleerd worden en als ze teveel verkeerd doen dan hun licentie om auto te mogen keuren af te nemen.

Een garage zal ook meer nakijken, zoals de dikte van de remmen en schijfremmen wat bij de keuring nooit wordt nagekeken maar ik toch wel redelijk belangrijk vind. En een garage kan als de klant het wilt het probleem ook ineens oplossen.

Wij hebben constant problemen met de Technische keuring omdat ze dingen afkeuren waar helemaal niets aan te zien is of als wij een hoop problemen opmerken de klant zegt dat wij liegen want dat hij net naar de keuring is geweest.

Hierdoor gaat er ook meer geld naar Belgische bedrijven want als ik mij niet vergis zijn de keuring stations niet in Belgisch beheer.

Alfred 19:17
afbeelding van Alfred

"Wij van WC eend..." - tuurlijk wil jij als technieker die taak naar jou, is weer wat werkzekerheid ;-)

Hoe zie je de link met remmen net met een keuring? "Ah meneer, wij keuren uw auto af, uw remmen zijn waarschijnlijk op binnen 5.000 km en uw volgende onderhoud is pas binnen 10.000 km dus verbod tot verkeer?" Remmen zijn compleet afhankelijk van de bestuurder, er zijn er die er in slagen een setje op te rijden op 10.000 km terwijl anderen er 50.000 km of meer uit halen.

Als de technische keuring zaken afkeurt die jullie niet zien zijn er 2 opties: of jullie zien iets over het hoofd, of zij zien iets over het hoofd. Hoe dan ook, bij onregelmatigheden haal je de stationschef er bij en valt daar het finale besluit. Als je dat niet doet blijft het gewoon gissen.

Ik ben welk benieuwd over welk land je het hebt, als de Belgische keuring niet in Belgisch beheer is?

Adriaan 12:36
afbeelding van Adriaan

Ik huiver ook een beetje bij het idee dat je keuring kan doen bij de persoon die er alle baat bij heeft om u af te keuren. En daar zit voor mij ook het grootste probleem met de huidige keuring, die hebben er ook baat bij om u voor een "fout afgestelde koplap" af te keuren. Kan je nog eens terug gaan.
Dat zou geen organisatie mogen zijn die op winst moet draaien...

Jimmy Elpers 17:42
afbeelding van Jimmy Elpers

Apk invoeren zoals in Nederland. Probleem opgelost! Hoe doen andere landen het? Nergens een probleem! Alleen in België...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws