BMW kondigde onlangs aan vanaf 2024 de verbrandingsmotoren te weren uit de Duitse fabrieken. Vandaag werd duidelijk dat de oudere diesels de eerste zullen zijn die baan moeten ruimen. Zo kan je een BMW 2 Reeks Coupé of Cabrio enkel nog uit stock als diesel kopen.
Geen paniek als je een 2 Reeks Active Tourer met diesel dacht te kopen, die zijn nog leverbaar met hopen. Wil je echter een BMW X5 M50d nieuw bestellen, dan ben je opnieuw te laat. Ook bij MINI zien we de Countryman Cooper D niet meer in het aanbod staan. Wat is er aan de hand?
Wel, het komt vaker voor dat motorversies tijdelijk niet leverbaar zijn omdat ze worden aangepast aan de nieuwe normen. Ook bij Volkswagen was er een tijdje een aanvoerprobleem vorig jaar. De diesels die de BMW 2 Reeks Coupé en Cabrio voeren blijken echter niet meer interessant om nog aan een update naar Euro 6d te onderwerpen, vanwege de verminderde vraag naar dit soort motoren in deze nichemodellen. Daar komt nog eens bij dat de 2 Reeks Coupé en Cabrio stilletjes aan naar het einde van hun carrière toe rijden. BMW België maakt zich sterk dat er bij de volgende generatie wel weer een diesel in het gamma komt, vanwege de gunstige CO2-uitstoot.
schrappen maar
Ook de MINI Countryman Cooper D speelt eenzelfde reden, hoewel die motorisatie pas in juli werd toegevoegd aan het gamma. Wat de grotere M-dieselmotoren betreft zou het te maken kunnen hebben met de grote complexiteit van de zescilinders met vier turbo's. Die zou het te ingewikkeld en duur maken om ze aan te passen aan de Euro 6d normen.
BMW volgt hiermee een trend die andere autobouwers al inzetten. Het aandeel dieselmotoren is in dalende lijn, in het voordeel van vooral de benzinemotoren. Verwacht wordt dat de plug-in hybrides en elektromotoren de komende jaren een fikse stijging zullen maken, maar voorlopig blijft die nog uit. In dat opzicht zou de diesel opnieuw worden waar hij initieel voor bedoeld was, de veelrijder en de werkpaarden. Waarschijnlijk is het daarom dat de diesel nog beschikbaar is in de modellen die vaak in de lease-vloot van bedrijven te vinden zijn.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 1 dag geleden