Koplampen en achterlichten met ledtechnologie komen steeds vaker voor, omdat ze krachtiger, zuiniger en duurzamer zijn dan halogeen- of xenonlichten. Maar als een ledlicht stuk is, loopt de rekening hoog op, zegt de Duitse automobielorganisatie ADAC.
Of ze nu tot de standaarduitrusting van een auto behoren of in de optielijst staan: ledlichten hebben steeds meer ingang gevonden en de klassieke halogeenlamp en xenonlichten naar de achtergrond verdreven. Ze zijn immers krachtiger, zuiniger en duurzamer. Met matrixtechnologie kan de lichtstraal van een ledkoplamp zelfs zodanig geregeld worden dat een tegenligger niet wordt verblind, maar de omgeving wel nog volledig wordt verlicht.
Er wordt vaak gezegd dat ledlichten “een leven lang meegaan”, maar volgens de Duitse automobielorganisatie ADAC ga je beter uit van een levensduur van 15 jaar. Dat kan problematisch zijn, zegt ADAC, want een auto vandaag is na die jaren niet meer automatisch rijp voor de schroothoop. Terwijl ledlichten wel als versleten worden beschouwd als ze minder dan 70 procent van hun oorspronkelijke lichtsterkte overhouden.
Temperatuurgevoelig
Dat kan sneller optreden dan verwacht, omdat ledlichten gevoeliger zijn voor hoge temperaturen dan klassieke gloeilampen. Ook vocht, een probleem met de sturingselektronica van de ledlichten of een aanrijding kan ervoor zorgen dat een ledlicht sneller aan vervanging toe is dan gepland.
En dan wordt het een duur grapje, becijferde ADAC. Een complexe ledkoplamp van een auto uit de hogere middenklasse laten vervangen bij een officiële concessiehouder kan tot 4.800 euro kosten. Bij een flink oudere auto dreigt dan de economische perte totale. Zelfs bij auto’s uit de lagere middenklasse loopt de rekening voor een koplamp al snel op tot meer dan 1.000 euro.
Alles of niks
Een ledachterlicht vervangen blijkt goedkoper. Daar bedraagt de factuur minstens 200 euro en kan ze oplopen tot 600 euro. Dat is al minder dan een koplamp, maar nog wel flink meer dan een klassiek peertje vervangen voor zo’n 15 euro, aldus ADAC. Een afzonderlijk ledelement vervangen blijkt niet mogelijk, stellen de Duitsers vast. De koplampbehuizing is vaak verzegeld en er bestaan geen officiële procedés om een ledelement te wisselen. Daardoor moet meteen de hele lichtblok gewisseld worden.
De ADAC roept automerken daarom op om werk te maken van die procedés. Op die manier blijft de factuur voor de eigenaars binnen de perken en kan er duurzamer worden omgegaan met de lichtelementen. Eigenaars zelf moeten intussen opletten bij het schoonmaken van de lichtblokken. Zo kunnen schuurmiddelen de UV-bescherming van ledlichten beschadigen en de levensduur aanzienlijk verkorten.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 9 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden