De grootte van de koffer hakt vaak de knoop door bij de aankoop van een nieuwe auto. Toch blijkt het koffervolume dat automerken opgeven vaak groter dan het koffervolume in de realiteit. Vooral duurdere merken overschatten de grootte van de koffer al eens, zo blijkt uit een onderzoek van de Duitse automobielorganisatie ADAC.
De Duitse automobielvereniging ADAC heeft voor 150 modellen de koffervolumes die automerken opgeven vergeleken met de realiteit. De grootte van de koffer is immers vaak een doorslaggevende factor bij de aankoop van een nieuwe auto. Maar de cijfers van de automerken blijken vaak niet te kloppen met de realiteit, zo blijkt.
Duurder versus goedkoper
Vooral grotere auto’s uit de duurdere segmenten lijken wel eens een loopje te nemen met de realiteit, zo stelt ADAC vast. De koffer van de Volvo XC90 slikt volgens de Zweden bijvoorbeeld 721 liter aan bagage, terwijl de meetmethode van ADAC aftikte op 475 liter. Een verschil van 246 liter. De Volkswagen Sharan spande volgens de Duitse automobielorganisatie de kroon. Volgens Volkswagen kun je in de koffer 955 liter aan bagage kwijt, terwijl ADAC 630 liter meet. Het verschil? 325 liter.
Bij de budgetmerken zijn de verschillen opvallend kleiner, zegt ADAC. De Dacia Duster slikt volgens de constructeur bijvoorbeeld 413 liter aan bagage, terwijl de automobielvereniging 410 liter optekende. De verschillen zijn vaak groter bij bestelbusjes, monovolumes en SUV’s, zo zegt ADAC, omdat de grens tussen de kofferruimte en de vrije ruimte erboven niet altijd duidelijk te trekken is.
Geen eenduidige meetmethode
Volgens de Duitse automobielvereniging zijn de grote verschillen dan ook te verklaren doordat de meetmethodes voor koffervolumes niet eenduidig geregeld en niet verbindend zijn. De posities van de zetels of verstelbare koffervloeren worden bijvoorbeeld niet duidelijk vastgelegd. Ook de uitsparing voor het reservewiel wordt soms meegeteld, terwijl de ene constructeur tot aan het afdekzeil voor de kofferruimte rekent, en de andere tot aan de onderkant van de achterruit. En dan is er uiteraard nog de verschuifbare achterbank...
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden