ADAC: “Opgegeven koffervolume automerken wijkt vaak af van bruikbaar koffervolume”

ADAC kofferruimte klopt niet met realiteit

De grootte van de koffer hakt vaak de knoop door bij de aankoop van een nieuwe auto. Toch blijkt het koffervolume dat automerken opgeven vaak groter dan het koffervolume in de realiteit. Vooral duurdere merken overschatten de grootte van de koffer al eens, zo blijkt uit een onderzoek van de Duitse automobielorganisatie ADAC.

De Duitse automobielvereniging ADAC heeft voor 150 modellen de koffervolumes die automerken opgeven vergeleken met de realiteit. De grootte van de koffer is immers vaak een doorslaggevende factor bij de aankoop van een nieuwe auto. Maar de cijfers van de automerken blijken vaak niet te kloppen met de realiteit, zo blijkt.

Duurder versus goedkoper

Vooral grotere auto’s uit de duurdere segmenten lijken wel eens een loopje te nemen met de realiteit, zo stelt ADAC vast. De koffer van de Volvo XC90 slikt volgens de Zweden bijvoorbeeld 721 liter aan bagage, terwijl de meetmethode van ADAC aftikte op 475 liter. Een verschil van 246 liter. De Volkswagen Sharan spande volgens de Duitse automobielorganisatie de kroon. Volgens Volkswagen kun je in de koffer 955 liter aan bagage kwijt, terwijl ADAC 630 liter meet. Het verschil? 325 liter.

Bij de budgetmerken zijn de verschillen opvallend kleiner, zegt ADAC. De Dacia Duster slikt volgens de constructeur bijvoorbeeld 413 liter aan bagage, terwijl de automobielvereniging 410 liter optekende. De verschillen zijn vaak groter bij bestelbusjes, monovolumes en SUV’s, zo zegt ADAC, omdat de grens tussen de kofferruimte en de vrije ruimte erboven niet altijd duidelijk te trekken is.

ADAC kofferruimte klopt niet met realiteit

Geen eenduidige meetmethode

Volgens de Duitse automobielvereniging zijn de grote verschillen dan ook te verklaren doordat de meetmethodes voor koffervolumes niet eenduidig geregeld en niet verbindend zijn. De posities van de zetels of verstelbare koffervloeren worden bijvoorbeeld niet duidelijk vastgelegd. Ook de uitsparing voor het reservewiel wordt soms meegeteld, terwijl de ene constructeur tot aan het afdekzeil voor de kofferruimte rekent, en de andere tot aan de onderkant van de achterruit. En dan is er uiteraard nog de verschuifbare achterbank...

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
John 19:05
afbeelding van John

Hier een (Engelse) blogpost van Skoda die ik 2 weken geleden tegen kwam. Met blokjes van 5*10*20 (=1liter) proppen ze de koffer vol (Enyaq) om zo tot een volume te komen. Blijkbaar doen de computers ook simulaties om dat volume te bepalen. Wat er ook instaat, is dat alles wat niet vastgeschroefd is, verwijderd mag worden om tot het volume te komen. Best wel interessant om eens te lezen: https://www.skoda-storyboard.com/en/skoda-world/measuring-boot-space-a-p...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws