Audi-baas: “Gedaan met de Autobahn”

De ontwikkelingsdirecteur van Audi is ervan overtuigd dat het binnenkort gedaan is met de Duitse snelwegen zonder snelheidslimiet.

De Duitse Autobahn zonder snelheidsbeperking komt regelmatig onder vuur te liggen. Het ene moment proberen de groenen een algemene snelheidsbeperking af te dwingen, het andere moment komt het veiligheidsargument weer boven water. Hoe dan ook lijkt ongebreideld laagvliegen volgens eigen goeddunken stilaan tegen de tijdsgeest aan te botsen. Dat heeft vorige week ook Audi-ontwikkelingsdirecteur Markus Duesmann met zoveel woorden gezegd in een interview met het Duitse economische magazine Wirtschaftswoche: “Een snelheidsbeperking heeft een CO2-effect dat je niet kan wegredeneren”, geeft hij als verklaring voor de onvermijdelijkheid van het gegeven. Toch staat hij daar niet voor te springen, want hij is zelf meer een voorstander van “intelligente, ingenieuze oplossingen”, die beter zouden zijn dan een verbod op hardrijden. “Digitalisering en een betere verkeersdoorstroming bieden nog een enorm besparingspotentieel”.

Over 15 jaar elektrisch

Zelf zet Audi alvast sterk in op duurzaamheid, zo vertelde Duesmann. Hij werkt op dit moment aan een afscheidsregeling voor de verbrandingsmotor. Wanneer die definitief door enkel elektrische modellen wordt vervangen, hangt af van het succes van die laatste, maar in de komende maanden zal de knoop worden doorgehakt. Hoe dan ook komt dat “ten allerlaatste over 15 jaar”. Dat hoeft geen rem te vormen op de winst: “Respect voor het milieu en economisch succes kunnen goed met elkaar worden gerijmd”.

Vernieuwd gamma

Het gamma van Audi gaat ook op de schop. De toekomst van de A1 is bijvoorbeeld hoogst onzeker. De VW-groep is al meer dan genoeg vertegenwoordigd in het segment. Audi ziet meer brood in grotere en/of duurdere modellen. Het merk wil een nieuw soort auto op de markt brengen: geen grote limousine als de A8 maar ook geen SUV zoals de Q7: “De auto zal niet A of Q heten”. Het model zou in sterke mate autonoom rijden en meer ruimte bieden dan klassieke limousines: “Ruimtegevoel wordt de luxe van de toekomst”.

Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws